- Hjem
- Skrivetips
- Forfatterskole – Tema: Forfatter i praksis
Tre lette skrivetips
Få gode råd omkring forfatterens opvarmning inden skrivningen, om hvordan man går til at skrive en roman, og om hvorvidt teknik er nok som forfatter.
Skrivetip 1: Varm op, inden du skriver – selv skrivemuskler skal trænes og
strækkes for at være i topform!
Skriv, så hurtigt du kan og uden at tænke på, hvad du
skriver, i 5 minutter. Bare skriv, om det så er ligegyldigheder
eller volapyk, der kommer ud. Pointen er at fjerne hverdagens tanker
og stress, der kan gøre skrivningen stiv.
Når du skriver uden at tænke, kommer al dagens tankeaffald
ud på papiret, og det, du har tilbage bagefter, er et hoved,
der er klar til at dykke ned i kreativiteten og underbevidsthedens lager af spændende formuleringer!
Hvis dine tanker springer undervejs, så teksten ingen mening giver –
fint! Det er præcis det, dine tanker da har brug for, før de kan blive stille og koncentrerede.
Bedøm heller ikke tankerne, der kommer ud. Betragt dem som vand, du hælder
ud af dig selv, for at du kan blive tom og optage kreativiteten i
dig. Det er lige meget, om vandet er brunt eller funkler, om der er
etik eller pointer i det. Det er vand, og det skal bare hældes ud lige nu.
Hvis du undervejs møder et ømt punkt, så dyk ned i det
og brug det til din følgende skrivning. Der vil ligge en masse
energi i det punkt, som du har brug for at frigive for at skrive
naturligt og levende i stedet for sådan, som du måske
føler, du bør
skrive. Bør
er nemlig lig med stift og dødt
.
Skrivetip 2: Hvordan skriver man en roman?
Det er et spørgsmål, en skrivelærer ofte hører,
hvis det ikke ligefrem hedder, Hvordan laver man en af de der
bestsellere og bare råscorer kassen?
Svaret er, at der ikke findes en universel teknik, der fungerer for alle
forfattere, fordi alle forfattere er forskellige. Det ville være
som at tvinge alle giraffer til at forvandle sig til zebraer. Og det
er ikke det, hverken forlag eller læsere ønsker –
og sikkert heller ikke den forfatter, der vil bevare sine unikke træk.
Derfor er det nødvendigt at skrive en masse for at træne ens
personlige skrivestil, deltage i kurser for at skærpe de mange
skriveteknikker, der kan bruges, læse en masse for at se
hvordan andre gør det og frem for alt være vedholdende
og klar over, at processen kan være lang, hvad enten det du vil
skrive er prosa, lyrik, dramatik, film eller andet.
Det sidste punkt er ofte det sværeste for mange, så de giver
op i den tro, at de ikke er gode nok. De kunne sagtens være
gode nok. De er bare ikke vedholdende nok. Så inden du sætter
dig for at skrive en roman for alvor, må du stille dig selv det
spørgsmål, hvor meget du vil give af dig selv for at
skrive din bog. Det er det eneste spørgsmål, der er værd at stille.
Skrivetip 3: Teknik alene er aldrig nok. Du må have lidenskab.
Teknik alene er en broderet tehætte.
Ordene kom fra forfatteren Raymond Chandler, der blev kendt for sine romaner
om privatdetektiven Philip Marlowe. Vi er helt enige med ham. Det kan
ikke afvises, at en person kan sætte sig for at skrive en teknisk flot bog og føre det ud i livet.
Men vi vil vove at påstå, at læseren kan mærke,
om forfatterens lidenskab mangler, og det vil gå ud over den
oplevelse, som bogen giver. Hav derfor altid din lidenskab med dig,
når du skriver. Kører du træt i en tekst, er det
bedre at lægge den væk en tid og skrive noget andet, du brænder for.
Alternativet er, at læseren kommer til at fryse fingrene, når siderne
skal vendes i bogen. I sidste ende må en dygtig forfatter evne
at tænde en glød i sin læser, og den mest direkte
måde at tænde og nære en glød på er at
overføre den fra forfatterens eget indre.
© Jannie Solaas, forfatter, manuskriptlæser, skrivecoach og skrivelærer, www.solaas.dk.
Illustration: Foto einer Glühbirne E14-40W klar af Osram.
11 gyldne regler for forfatteren
Der findes utallige regler for succesrige forfattere, men de mest berømte, i hvert
fald inden for science fiction-genren, er de fem udtænkt af
Robert A. Heinlein. Heinlein plejede at sige, han ikke nærede
betænkeligheder med at give dem fra sig, selvom de forklarede,
hvordan man blev direkte konkurrent til ham. Han vidste, at næsten
ingen ville følge hans råd.
Min [Sawyers] erfaring er, at det er sandt. Hvis man starter med hundrede mennesker, der
hævder, at de vil være forfattere, mister man halvdelen
af de tiloversblevne for hver regel – hele halvdelen af dem,
der hører om en regel, formår ikke at overholde den. Jeg
vil dele Heinleins fem regler med jer (§ 1-5), plus en sjette, jeg selv har lavet.
Dem kan jeg [Løyche] kun tilslutte mig. Til gengæld mener jeg, at loven er
mangelfuld, og har derfor tilføjet fem nye paragraffer (§
7-11). Retfærdigvis – og for at undgå brøkdelte
forfattere – rekrutterer jeg samtidig 1948 flere aspiranter.
Inden vi går i gang, vil jeg [Løyche] gerne understrege, at reglerne gives
videre, for at I lettere kan nå i mål med jeres
forfatterdrømme: Hav målet i sigte og hold godt fast i
overholdelsen af de 11 gyldne regler. Og husk så, at der i
praksis er flere end vores 2048 aspiranter, der forsøger sig
med forfatterbranchen. Derfor er der også i praksis flere, der
klarer alle reglerne. Vores tal-angivelser er til for at illustrere,
hvor stor betydning hver eneste regel reelt har.
§ 1. Skriv
Det lyder latterligt indlysende, ikke? Men paragraffen er meget svær at leve op til.
Man kan ikke bare snakke om at ville være forfatter. Man kan
ikke bare tage kurser eller dygtiggøre sig i skriveprocessen
eller dagdrømme om engang at få tid til at skrive.
Den eneste måde at blive forfatter, er at plante sig foran tastaturet og arbejde.
Og du vover at brokke dig over, at du mangler tid til at skrive. Rigtige forfattere
køber tiden, hvis de ikke kan skaffe den på anden måde.
Tag f.eks. Terence M. Green, gymnasielærer og forfatter til World
Fantasy-prisvinderen Shadow of Ashland. Terry tager hvert
femte år fri, uden løn, for at skrive. De fleste af mine
[Heinleins] forfattervenner har måttet gøre lignende ofre for deres kunst.
(Af vores oprindeligt 2048 kandidater får halvdelen aldrig skrevet noget. Altså
er der kun 1024 tilbage.)
§ 2. Afslut det påbegyndte
Man kan ikke lære at skrive uden at gennemføre et helt værk til
slutningen. Ja, de første få sider, du kratter ned, er
måske både mangelfulde og amatøragtige, og du er
sikkert fristet til at kassere dem. Lad være. Klø på, indtil du er færdig.
Klarer du en gennemskrivning, med en begyndelse, en midte og en slutning, vil du
blive overrasket over, hvor let det ses, hvad der virker, og hvad der
ikke virker. Og du vil aldrig mestre ting som drama, komposition,
plot eller karakterudvikling, medmindre du faktisk konstruerer et helt værk.
Et beslægtet emne: Hvis du tilhører en skrivegruppe, så lad ikke
medlemmerne kritisere din roman ét kapitel ad gangen. Ingen
kan vurdere en bog ordentligt på et tilfældigt udpluk, og
du ender med alle mulige værdiløse råd: Dette
afsnit virker irrelevant
– Øh nej, faktisk
er det meget vigtigt, hundrede sider længere fremme.
(Af de 1024 tiloversblevne, potentielle forfattere, færdigskriver halvdelen
aldrig noget – altså har vi bare 512 aktive tilbage.)
§ 3. Afstå fra omskrivning
[Sawyer:] Denne regel fik Heinlein problemer med i forhold til skrivekursus-lærere.
Måske en bedre formulering havde været Fedt ikke i
det uendelige med din historie
.
Man kan revidere og polere i det uendelige. Et gammelt udtryk siger, at fortællinger
aldrig afsluttes, de forlades kun – lær at forlade dine.
Hvis du opdager, at dine ændringer fører historien
tilbage til en tidligere version, så er det på tide at skubbe barnet ud af reden.
Og selvom mange begyndere ikke tror på det, har Heinlein ret: Hvis din historie
er tæt på at kunne udgives, vil redaktøren
fortælle dig, hvad der skal til, for at den kan sælges.
(Af vores tiloversblevne 512 forfattere, vil de 256 fedte i det uendelige, så de er ude
af spillet. 256 andre vil slutteligt erklære et værk for færdigt og kan gå videre.)
§ 4. Markedsfør værket
Dette er den sværeste regel for alle begyndere. Man kan ikke erklære sig selv for
professionel forfatter. Det er en titel, man tildeles af dem, der er villige til at betale for ens ord.
Indtil man faktisk viser sit arbejde til en redaktør, kan man leve i fantasien om, at
man er lige så dygtig som Hemingway eller William Gibson. Men
at se om fantasien har bund i virkeligheden er meget svært for de fleste.
Jeg [Heinlein] kender en canadisk forfatter-aspirant, der formåede at forsinke
indsendelsen af sin historie i to år, fordi, hævdede han,
han ikke havde amerikanske frimærker til den frankerede svarkuvert.
Dette på trods af, at han kendte dusinvis af mennesker, som regelmæssigt tog til
USA og kunne have skaffet ham frimærker. På trods af, at
han selv kunne have kørt over grænsen efter frimærker.
På trods af det faktum, at han slet ikke behøvede
amerikanske frimærker – man kan benytte internationale
post-svarkuponer i stedet, som fås på ethvert større postkontor.
Nej, det var ikke frimærker, han manglede – det var rygrad. Han var bange
for at finde ud af, om hans prosa var salgbar.
Vær ikke en kujon: Send din historie af sted.
(Af de 256 tiloversblevne forfattere har halvdelen ikke mod til at indsende noget, hvilket efterlader 128.)
§ 5. Lad ikke værket overnatte
Det er et faktum: Litteratur får ustandseligt afslag. Det er næsten helt
sikkert, at din første henvendelse bliver afvist. Lad dig ikke bremse af det.
På nuværende tidspunkt har jeg [Heinlein] 152 afslagsbreve i mit kartotek –
alle professionelle forfattere, jeg kender, har stakkevis af dem
(horror-forfatteren og vinder af Bram Stoker-prisen, Edo van Belkom,
holder nogle fine taler på science fiction-kongresserne, kaldet
At trives med afslag
, under hvilke han læser
eksempler op på de mange afslag, han har modtaget gennem årene).
Hvis afslaget indeholder råd, som du synes er gode, så skriv historien om og send
den tilbage. Hvis ikke, så send den et andet sted hen: Smid den
i postkassen, til et andet marked. Bliv ved.
Min egen rekord for det største antal afslag, inden jeg solgte historien, er atten –
men den fandt et godt hjem til sidst. (Og inden for få dage
solgte jeg den igen til en opsamlings-antologi; at få en
historie trykt åbner nye døre.)
Får din historie afslag, så send den af sted igen samme dag.
(Af vore 128 tiloversblevne forfattere, vil 64 blive så nedslåede af
deres første afslag, at de opgiver at skrive for altid. Men 64 andre hænger på.)
§ 6. Begynd på noget andet
Dette er min egen regel [Sawyer]. Jeg har set så mange forfattere knokle i årevis
med en enkelt historie. Begynd på en anden, så snart du
har afsluttet én. Vent ikke på, at den kommer tilbage
fra forlaget, du sendte den til – kom i gang med dit næste projekt.
(Af 64 aktive forfattere sætter 32 sig og venter med hænderne i skødet.
Resten arbejder videre og går derfor ikke fallit.)
§ 7. Begynd på noget andet
Denne paragraf lyder som den foregående, men omhandler ikke det samme. Oplever du
skriveblokering med det igangværende, så start på
et nyt kapitel, eller en anden historie – man kan altid skrive noget.
Selvfølgelig kan man blive syg, men de færreste holder sig hjemme, blot de har
lidt hovedpine eller snue. Og præcis som i alle andre erhverv
skal du producere et stykke arbejde for at kunne regne dig selv for en rigtig, arbejdende professionel.
(Halvdelen af de 32 vil regelmæssigt rammes af skriveblokering
og have så
mange inaktive perioder, at de intet når i praksis. Seksten passer deres job.)
§ 8. Lig ikke under for at komme på tryk
Når man leverer et stykke arbejde, skal der betales for varen. Tilbyd din historie til
den mest lukrative aftager først. Spild ikke tid på omsonste udgivelser.
Ligeledes bør man ikke henvende sig flere steder på én gang. Derved
spildes andres tid og penge, og man risikerer at blive upopulær.
I øvrigt bidrager det til at forøge svartiden.
Henvender du dig flere steder på én gang, så vær
sikker på, at begge kan udgive dig samtidigt uden at få problemer.
(Af seksten tiloversblevne forfatterspirer, råder halvdelen i panik, så
vi står tilbage med otte.)
§ 9. Hold dig orienteret
Uvidenhed er roden til alt dumt. Det nytter lidet at henvende sig til Forlaget Fjumregøj,
fordi det tilfældigvis er det eneste, du kender – og slet
intet, hvis de satser på kogebøger, mens du satser på krimier.
Jeg [Løyche] kender utallige eksempler på vordende forfattere, der stilede
manuskripter til steder, hvor de ikke hørte til –
romaner til Anders And & Co. og lyrik til Teknisk Forlag.
Igen: Spild ikke din egen og forlagets tid. Indhent information systematisk. Find ud af
hvilke forlag og blade, der findes, hvad de udgiver, og hvad de betaler.
(De fleste med kunstneriske aspirationer savner forretningssans. Derfor røg
vi ned på fire håbefulde forfattere.)
§ 10. Fortæl ikke din livshistorie
Her tænker jeg på følgebreve. Skriv endelig alt, der har relevans for
sammenhængen, men heller ikke mere. Forlag er erhvervsvirksomheder. De er ligeglade med din ulykkelige barndom,
eller hvor hårdt det var at skrive værket, og de udgiver
dig ikke for dine blå øjnes skyld.
Måske bliver man ven med redaktøren og kan hyggesnakke i fritiden. Men når
man henvender sig, skal det ske professionelt.
(Halvdelen af alle nystartede forfattere bilder sig ind at skulle være ven med
forlaget og bliver derfor ikke taget alvorligt. Af de fire, som holdt
ud så langt, forstår kun to, hvad et professionelt forhold vil sige.)
§ 11. Læs
En forfatter bør læse, ikke blot for at inspireres og holde sig orienteret om
verden og tiden, men fordi det udvikler ens skriftlige kunnen. Gør
man det ikke, hægtes man af.
(Af de to, der kom godt i gang, lever den ene i sin helt egen verden. Ude af stand til at
forny sig skubbes han ud af markedet. Én udvikler sig og kan fortsætte karrieren.)
Af 2048 forfattere in spe, vil kun én leve op til alle elleve paragraffer.
Spørgsmålet er: Vil du være en af dem? Det
håber jeg, for hvis du har bare minimum af talent og efterlever
denne lov, så vil du også klare det.
Oversat og bearbejdet af H.H. Løyche.
Robert A. Heinlein (1907-1988) var en amerikansk science fiction-forfatter, der opnåede
så stor indflydelse og betydning, at han ofte kaldtes dekanen
for science fiction-forfattere
.
Robert J. Sawyer er en canadisk science fiction-forfatter, der hidtil har vundet over 40
priser for sin litteratur.
Den danske forfatter Hans Henrik Løyche er uddannet på Kunstakademiet og
ophavsmand til en mængde noveller og romaner, primært
inden for science fiction-genren. H.H. Løyche har modtaget den
prestigefyldte Harbinger Relay Award for sin kortroman The
Manuduction fra 2009 og er udgivet i Argentina, Australien,
Bulgarien, Danmark, England, Frankrig, Grækenland, Rumænien,
Schweiz, Tyskland, Ukraine samt USA og snart følger også Serbien.
Illustration: Herman Melvilles arbejdsværelse, hvor han skrev Moby Dick, Arrowhead
og The Berkshires, af Pablo Sanchez.
Research – et stænk af virkelighed
Der er uendelig mange måder at skrive en bog på. Nogle
researcher meget længe i gamle bøger, film og nettet.
Nogle siger, at de slet ikke researcher, men så er researchen
nok alligevel foregået på det ubevidste plan, måske
i drømme, eller ved års lagring af egne oplevelser i hukommelsen.
Jeg selv researcher med et mix af lidt af hvert.
Da jeg skulle skrive Rumpizzaen, en billedbog for børn, så
klarede jeg det hele ved at drømme. En morgen vågnede
jeg og havde drømt hele historien med billederne i og syntes,
at det var da en for mærkelig og sjov/skæv historie til
bare at glemme den, og straks gik jeg i gang med at skrive det hele ned og tegne bogen.
Jeg bruger stadig meget fra mine drømme. Det kan være en
spændende titel, der starter et helt nyt projekt, eller bare en
farvesammensætning, der sætter gnist til en bog.
Mange kendte filmskabere taler om den samme proces. At de f.eks. drømmer
sig til design af interiør og tøj.
Nu er det ikke hver dag, man får sådanne gaver fra outer
space, men så kan det hjælpe at lægge en slagplan
for en god, gammeldags research.
Fakta fra virkeligheden
På www.bibliotek.dk kan man søge under sit emne og her få
en oversigt over bøger, der passer til ens bogprojekt. Det er
også stadig muligt at få fat i en levende bibliotekar,
som vil være glad for at kunne være til hjælp i din søgning.
Hvis du er i gang med at skrive om f.eks. kriminalsager, så kontakt
gerne nærmeste politistation, hvor der helt sikkert er én,
som er villig til at svare på spørgsmål angående virkelighedens fakta.
Det kan også være, at du skriver for teenagere og skriver om
et emne, som du ikke selv har været i berøring med. Så
er der mulighed for at kontakte skolerne og få en aftale med en
klasse om at komme ud og lave et par interviews.
Min egen erfaring med at søge råd hos fagfolk og folk fra
anderledes miljøer er rigtig god. De fleste folk er glade for
at være til hjælp og vil gerne dele ud af egne erfaringer.
Husk at udvælge de spørgsmål, du vil have svar på,
så det ikke bliver en masse historier og løse ender og
kanter, som du så bagefter skal bruge tid på at rydde op i.
Tag også gerne rundt på museerne og snus til levn fra
fortiden der. Det er en god idé at tage billeder undervejs,
også selvom de ikke skal bruges i bogen. Billeder af f.eks.
museumsgenstande, gader og stræder og skilte kan være
gode som inspiration, især hvis emnet er lidt tørt.
Google gerne
Meget kan man google sig til, og det er en stor frihed, når man
skriver på computer, bare lige at kunne slå et emne op i
Wikipedia. Det giver et godt skriveflow, at man ikke er afbrudt af
måneders venten på en bog fra biblioteket, men det kræver
også lidt tilvænning og disciplin.
Man kan nemt få for meget information, som ikke stemmer, og blive
forvirret over mængden af skrevent materiale, og ikke alt på Wikipedia og nettet er korrekt.
Nogle synes, at Google som researchredskab er for overfladisk. Det er en
smagssag. Jeg selv er tit underholdt af at google, imens jeg skriver,
og kan godt lide den form for surfen rundt i info.
Egen hukommelse
Ens egen hukommelse er jo guld værd. Man kan tage brudstykker ud af
ens hverdag og digte videre på, dreje den i lige eller skæve
retninger eller være helt nøgtern og skrive de rå
fakta, så tæt på man nu kan komme med sin egen ‘point of view’.
Der er også mange forfattere, der rejser meget og derved ofte
planter sig et helt nyt sted for at suge indtryk til at kunne skabe
historier ud fra. Det er en skøn måde netop at komme
lidt væk fra ens egne minder og skrivevaner.
Jeg selv kan godt lide bare at tage af sted ud i det blå uden
planer for andet end at suge indtryk til mig, som jeg så tager
billeder af og skitserer og skriver ned i mine utallige notesbøger
og papirlapper samt indtaler på min mobiltelefon.
Når jeg så kommer hjem igen, har jeg et patchwork af idémateriale,
jeg kan arbejde videre på, og det kan være ret så sjov en researchform.
Mennesker er forskellige
Det er godt at sætte sig selv en deadline for researchen, hvis man
er ude i et meget stort ærinde.
Jeg har selv prøvet at skulle researche til en sci-fi for børn.
Jeg fik læst og set alt for meget på for kort tid,
mistede nærmest tid- og stedsans og fik samlet mig så
meget forskellig information, at jeg blev halvtosset.
Meget af det, jeg læste, var desuden om Hitler og Anden Verdenskrig,
som gjorde mig dybt deprimeret. Der måtte jeg, for min egen
skyld, sætte grænser for, hvor meget i dybden jeg ville gå.
Det var nu ikke spildt med researchen, for snart kunne jeg ved hjælp
af fantasi og intuition gå i gang og samle plotpuslespillet til en helhed, der virkede.
Mennesker er forskellige, og vi arbejder forskelligt, men intet er hverken
rigtigt eller forkert, så det gælder om at finde den
researchform, der passer til ens personlighed.
Nogle elsker at gå i dybden med årstal og historiske detaljer.
Andre, som jeg, bliver deprimerede af for mange årstal og
detaljenørderi og vælger at gå lidt glattere hen
over detaljerne og gøre mere ud af helhedsbilledet og de skøre idéindfald.
Et skørt idéindfald kan nu også godt tage sin tid.
De kommer ikke sådan, når man kræver det og stræber
efter dem. De kommer som fine gaver, uventede og nogle gange med lang
tids mellemrum, lidt ligesom regndråber, der selv vælger,
hvornår de vil dryppe ned i ens hår – eller mågeklatter, om man vil.
Det er jo derfor, det er sjovt at skrive og være kreativ. Hvis man
kunne trække hele molevitten i en automat, så ville det
ikke give denne her dejlige kildrende fornemmelse i maven, det giver at skrive.
© Mikkeline W. Gudmand-Høyer. Mikkeline er uddannet
billedkunstner. Hun skriver både børne-, ungdoms- og
voksenbøger og underviser andre i at finde ind til
kreativitetens uendelige kilde. Læs mere om hende på
www.mikkelinegh.blogspot.com.
Illustration: Tree of Knowledge of Good and Evil af Dr. Lidia Kozenitzky.
Når du indsender dit første manus
Yes. Dit manuskript er færdigskrevet. Endelig. Forude venter
berømmelse og rigdom. Nu mangler du bare lige at finde på
en rigtig sej autograf, så er du klar til at turnere verden
rundt med din bog under armen.
Well …
Ovennævnte scenarium er bestemt ikke umuligt. Men det er næppe en
overdrivelse at sige, at de færreste oplever denne
fugleflugtslinje fra computer til boghandelhylder.
Her følger mine personlige erfaringer og råd til, hvordan du
(måske) bliver udgivet og ikke mindst udholder den lange
ventetid, mens forlaget læser dit manuskript igennem.
Inden vi starter, vil jeg lige for en god ordens skyld ønske dig
held og lykke, fordi du, ligesom os andre tosser, har valgt den
levevej med flest arbejdstimer og færrest penge.
Så kører vi.
Er din bog klar?
Godt. Du har et manus. Så langt så godt. Tillad mig at afsløre,
at du ikke er den eneste. De danske forlag drukner i uopfordrede
manuskripter – så hvordan skiller du dig ud fra mængden?
Du skal vide, at folk er desperate. Min redaktør blev engang
kontaktet på stranden af en nudist, der som det eneste
var iført et manuskript, hun bare ville have udgivet.
Så kan man lære ikke at afsløre sin profession på offentlige steder.
Naturligvis kan du gøre som i America’s got talent: Iføre
dig en sjov hat og aflevere manuskriptet i en flammende kuvert, mens
du drejer en hulahopring om livet og fløjter nationalsangen.
Jeg må indrømme, at jeg engang i et kådt øjeblik
printede et (ikke helt optimalt) manuskript ud på kulørt
papir i håb om, at det på en eller anden måde gjorde teksten bedre.
Det gjorde det så ikke.
Selvom forlag nogle gange afviser geniale manuskripter, der senere bliver
bestsellere på naboforlaget, så har de trods alt et vist
blik for historier. Og i sidste ende er det det, det handler om: Din
historie. (Der skrev jeg lige det 3 gange i træk).
Når hatten skifter farve
Derfor bør du sætte alt ind på at optimere din tekst, og
mit bedste råd i den henseende er, at du får nogle andre
øjne på. Altså ikke på dit ansigt, men på bogen.
At skrive en roman er en lang proces, og langt de fleste udvikler en vis
blindhed undervejs. Selv ved 10. gennemlæsning kan man overse,
at der mangler flere ord i en sætning. Simpelthen fordi man jo
ved, hvad der står.
Derudover opstår der ofte såkaldte scriptfejl. En kvinde har en rød
hat på, en halv side senere er den blå. En mand bliver
myrdet, men sidder senere og drikker kaffe på en café.
Ok, hvis det er en spøgelsesbog, men ellers er der nok en rød
tråd, der er løbet undervejs.
Det er vigtigt at vælge en læser, som tør give dig en
grundig og konstruktiv kritik frem for blot at nikke lidt og sige:
Klart. Spændende, lidt fesen slutning, men ellers …
.
Husk, at det er svært at give feedback. Det kræver øvelse
og tillid, og man må også som forfatter være åben
og ikke tage kritikken personligt. Det er bogen, I taler om. Ikke
dig. Nu blev det meget psykologisk, men altså … at give og
modtage feedback er faktisk en kunst i sig selv.
Har du ikke en læser ved hånden, findes der flere
professionelle manuskriptlæsere, som mod betaling læser
din bog igennem og kommer med råd og forslag. Priserne svinger
meget, så det kan betale sig at undersøge markedet, inden du vælger.
Kontakt til forlaget
Der findes en uskreven regel om, at man kun må sende til ét
forlag ad gangen (på nogle forlags hjemmesider en skreven regel).
Personligt er jeg dog af den opfattelse, at så længe forlagene
bruger halve og hele år på at sammenfatte en
tilbagemelding, så må man også som forfatter stille
nogle krav den anden vej.
Selvfølgelig er det svært som debutant, da man jo nødig vil lyde som
en bidsk terrier i sit følgebrev og dermed risikere at ryge i
NO THANKS-bunken, så snart de åbner kuverten.
På den anden side kan det jo også signalere en vis seriøsitet,
at man f.eks. skriver: Jeg forventer svar inden for 4 måneder
.
Det siges, at Tove Ditlevsen sendte sit første manus til 10 forlag
på én gang – og fik afslag fra alle 10. Lur mig,
om ikke hun var forholdsvis tilfreds med at have sendt til alle 10 på
én gang frem for at vente 10 x 6 måneder!
Historien om Tove er du for øvrigt hjertelig velkommen til at trøste
dig med, når de dyrt frankerede boblekuverter vender hjem som
debile brevduer. Jeg har personligt brugt den flittigt (Mig og
Tove er bare så trætte af de der forlag nogle gange
).
Men Tove gjorde det også …
Lad os dog lige være enige om én ting. At Tove sendte til 10
forlag på én gang betyder ikke, at alle os ikke-Tover
bør gøre det samme. Man kan komme i en rigtig kedelig
situation, hvis det fantastiske skulle ske, at to forlag begge vælger
at sige ja til det samme manuskript.
Faktum er, at forlaget bruger meget tid og mange penge på at læse manuskripter igennem.
TRO mig: Et debutant-manus kan komme op på mange møder, før noget som helst bliver besluttet.
Således kan man sætte sig selv i en meget prekær situation, hvis
man skal til at sige øh, tak, men …
til
det ene forlag. At udkomme begge steder og tjene dobbelt royalty tror
jeg desværre ikke går. Selvom det ville være smart.
Så hvad er egentlig mit råd? Well … medmindre du er 99,9 år
og absolut ikke har tid til at vente, så synes jeg, du skal
researche lidt. Søg efter danske forlag, undersøg deres
udgivelsesprogram – hvilken type bøger udgiver de, hvilken stil og profil har de?
Udvælg et, du mener vil kunne have interesse i netop dit manus.
Brug tid på at sammenfatte et følgebrev – endelig ikke
for langt, men noget omkring målgruppen, et kort referat og
lidt om dig selv. Send det med posten – eller aflever det personligt ved forlagets skranke.
Der sidder som regel en venlig sekretær, som med det samme giver
dig en kvittering for modtagelsen. Her står desuden, hvornår
du kan forvente svar. Hvilket for de fleste forlag er meget
optimistisk anslået. Bare så du er forberedt.
Så er der kun tilbage at vente.
Og vente.
At rykke for svar
Det kan være fristende at ringe forlaget op og rømme sig
afventende i røret for at høre, om der overhovedet
findes liv derinde. Men det er en hårfin grænse.
Opringninger kan få dig til at fremstå entusiastisk og målrettet.
Men det kan også (for en topstresset redaktør, som sidder
alene tilbage i en fyrings-ramt redaktion) få dig til at
fremstå som pisseirriterende. Hvorfor redaktøren knalder
røret på og stempler dit manus som afvist. Bare for at
klare et enkelt punkt på to-do-listen.
Derfor: Hører du til den utålmodige type, så sæt en
dato for dig selv for, hvornår du tidligst må
kontakte forlaget. Som debutant bør dette ikke ske før
efter minimum 3 måneder.
Selvom det kan virke sådan, har forlaget ikke glemt dig. De er næsten
altid umanerligt længe om at give svar. Jeg har personligt
ventet over et år på en ganske vist positiv, men alligevel nedslående tilbagemelding.
Andre steder får man standardafslag efter 3 uger. Hvilket næsten
er endnu værre. Ikke mindst når man som jeg engang kom
til at se en gyser-dokumentar fra en forlagsredaktion, hvor en lettere tics-ramt redaktør udtalte:
Nogle gange når jeg simpelthen kun at læse titlen, før
jeg kasserer hele manuskriptet.
Tyk eller tynd
Men så en dag kommer der en kuvert. Og alene lyden når den
klemmer sig gennem brevsprækken og rammer gulvet afslører,
om det er tid til at skrige på Lotto-måden eller Edvard Munch-måden.
En stor, tung kuvert betyder afslag.
En lille, fjerlet kuvert betyder: Vi er interesserede. Antager forlaget
dit manuskript, sender de det nemlig ikke retur, men indkalder dig i
stedet til en samtale, hvor I sammen kan kigge siderne igennem og
drøfte eventuelle ændringer og redigeringer.
Det sker dog, at et forlag undlader at returnere manus og således
blot sender en snyde-tynd kuvert, men det hører (endnu) til undtagelsen.
Er det en lille (god) kuvert, så hjertelig tillykke! Nu begynder
et helt nyt kapitel med redigering, udarbejdelse af omslag,
eventuelle illustrationer, kontrakt-underskrivning, forlagsfester osv.
Modsatte scenarium: Lyden af et returneret manuskript kan fremkalde stærk
fobi mod telefonbogsuddeling, men bortset fra det er der ikke så
meget andet at sige end: Tilbage til tasterne, op på hesten,
ind i kampen og på med vanten.
Og så rigtig meget held og lykke! Jeg glæder mig til at se den der autograf en dag.
© Sarah Engell. Sarah er forfatter til den anmelderroste Hvis
bare …, der udkom på Forlaget Carlsen juli 2009.
Til daglig arbejder hun som tekstforfatter, freelancejournalist og foredragsholder.
Læs mere om Sarah Engell på hendes forfatterblog, hvor du også
kan finde skrivetips og gode råd til forfatterspirer. Adressen
er: http://sarahengell.blogspot.com.
Illustration: Forside af Sarah Engells bog Hvis bare … fra Forlaget Carlsen.
Overlev som forfatter – sæt lang lunte i
Hvorfor er det lige, at man ikke kan skrive en roman på en uge? Hvorfor
ligger der kun reklamer og INGENTING fra forlaget i postkassen? Og
hvordan i alverden skal man nogensinde blive en stor forfatter, når
samtlige manuskripter vender tilbage som onde boomeranger i store hvide returkuverter?
Op ad bakke
Hvis bare man hed Rowling til efternavn og kunne drysse noget magi ud over
sin egen karriere. Men virkeligheden er desværre, at langt de
færreste forfatterdrømme ender som merchandise og små
figurer med hornbriller. For de fleste af os minder dagligdagen mere
om en bjergetape i Tour de France. Det er op ad bakke hele vejen!
Mit bedste råd til håbefulde forfatterspirer må derfor
være tålmodighed! Personligt var jeg overbevist om, at
jeg havde udgivet min første bog, når jeg fyldte 18.
Piece of cake. Jeg elskede at skrive. Hvad mere skulle der til?
Et årti senere …
Well … en hel del viste det sig. Først som 26-årig –
næsten 10 år efter, at jeg første gang satte
pennen til papiret, skete det magiske: at en forlagsredaktør
ringede mig op og fortalte, at de ønskede at udgive min bog.
Sådan dér. Nu var jeg endelig forfatter!
Forsinkelser og atter forsinkelser
Well … Not quite. Der skulle snart vise sig at blive hårdt
brug for mere tålmodighed. Det tog nemlig hele 3½ år
fra den famøse opringning, og til jeg endelig stod med den trykte bog i hånden.
Således kan man meget hurtigt blive gammel, mens man sidder der med telefonen
i den ene hånd og trykker på send/modtag-knappen med den
anden, i håb om et svar på hvorvidt ens manus fortsat
eksisterer eller er røget ud sammen med kaffefiltre og tomme blækpatroner.
Som en trøst må jeg indskyde, at 3½ år hører
til ekstremerne, selvom jeg dog til forlagets årlige
julefrokost kom i snak med en forfatter, der havde ventet hele 7 år
(!) fra antagelse til udgivelse.
Stakken er stor og chancen lille
Det er svært at gøre så meget ved forlagenes store,
langsommelige maskineri. Ikke mindst når man er helt lysegrøn
og står der i døren med en permanent frygt for at blive
losset ud igen, hvis man vover at prikke chaufføren på
skulderen og spørge, om han eventuelt gider at sætte farten lidt op.
Men man kan væbne sig med tålmodighed. Og så snart et
manuskript er sendt af sted glemme absolut alt om det. Skriv på
noget andet. Begynd til curling. Men lad for Guds skyld være
med at bære din madras hen til brevsprækken, så du
kan ligge der og vente måned efter måned.
For selv som kreative, virkelighedsfjerne forfattere må vi bevare
en smule realitetssans. Og i et lille, oven i købet kriseramt,
land er det desværre de færreste manuskripter, der
slipper uden om de store hvide returkuverter.
Eksempelvis modtager Gyldendal Skønlitteratur hvert år over 1000
uopfordrede indsendte manuskripter. Af disse ser kun promiller dagens lys i bogform.
Skriv, skriv, skriv
Mindst lige så væsentligt er det at have tålmodighed med
sig selv og sin rent sproglige udvikling. Som sagt følte jeg
mig klar, parat, start allerede som 17-årig, men når jeg
i dag læser nogle af mine tidligste tekster, må jeg
indrømme, at jeg er glad for, de røg retur i den store
hvide kuvert. Selvom jeg ved grød ikke var tilfreds dengang.
Og reagerede ved i trods at skrive 900 siders rasende roman ud i en køre.
Well … der fik jeg så brugt den SU på papir og
printerblæk. Men jeg fik trænet mine skrivehænder.
Og i sidste ende er det jo det bedste, vi som forfattere kan bruge
vores tid på. Mens vi sidder helt tålmodigt og smuglytter
efter et smæk fra brevsprækken.
© Sarah Engell. Sarah er forfatter til den anmelderroste roman Hvis
bare …, der udkom på Forlaget Carlsen juli 2009.
Til daglig arbejder hun som tekstforfatter, freelancejournalist og foredragsholder.
Læs mere om Sarah Engell på hendes forfatterblog, hvor du også
kan finde skrivetips og gode råd til forfatterspirer. Adressen
er: http://sarahengell.blogspot.com.
Forfatterfoto: Rene Kumar Hansen.
Zen og kunsten at vedligeholde et smil, afslag efter afslag, efter afslag efter … arghhhh!
Du er kommet igennem skriveprocessen. Mange hundrede dage og nætter
foran tastaturet. Nætter, hvor du vågnede badet i sved og
bare måtte skrive den ene notesbog efter den anden for at få
hold på alle idéer og tanker til at forme en bog.
Foran dig ligger nu et nyfødt manuskript. Det stråler med sine
bogstavspækkede sider. Og det spræller, for det vil
mægtig gerne tages op og læses af andre godtfolk end lige netop forfatteren.
Ud i verden skal den lille baby, medmindre du bare skriver til din
skrivebordskuffe og logisk nok er skuffet over, at ingen har opdaget,
hvor god en fortæller du er.
Du selv kan knap nok holde ud at se på manuskriptet. Du har
skrevet om og om, rettet hist og pist, læst det tusind gange og er endelig tilfreds med resultatet.
Nu vil du gerne udgive bogen på et forlag.
Men hvilket forlag?
Og hvordan kaster man sig ud i den nye svære proces med at tackle
de afslag, som næsten naturlovmæssigt vil komme, indtil
dit manuskript lander i skødet på netop den rette
person, på det rette tidspunkt, på den rette dag og på det rette sted?
Ro på!
Først og fremmest! Et godt råd er: Tag det roligt!
Din
verden går ikke under af et par afslag. De fleste forfattere
skal igennem nøjagtig den samme trædemølle. H.C.
Andersen, J.K. Rowling, Paul Auster. For lige at nævne i flæng.
Det er som med vinterforkølelse. Den første er den værste,
men så er man ligesom hærdet og kan klare et par flere,
og før man ser sig om, så er foråret kommet, og forkølelsen er helt væk.
Jeg selv har da også et par afslag i hukommelsen.
De første par bøger, jeg fik udgivet, var børnebøger
i Dingo-serien, og jeg er i dag taknemmelig og lidt forundret over, hvor nemt det var med dem.
Der gik en måneds tid, før manuskripterne blev godkendt, og
uden de store rettelser kom de i trykken. Anderledes var det med min
billedbog, Den store rumpizza.
Forlagenes nåleøjer ændrede form fra kamel til støvkorn.
Den skulle igennem 9 afslag, før den endelig blev udgivet på Sesams forlag.
Trods dårlig lektørudtalelse og tvivl fra forlæggeren
troede jeg selv meget på projektet, og Den store
rumpizza fik heldigvis ganske god kritik i aviserne og blev
udsolgt, så jeg kunne tørre sveden af panden.
Så begyndte jeg på lidt flere ord uden billeder. Det skulle være
udfordrende. Alt andet ville være kedeligt, tænkte jeg.
Jeg skrev de første skitser til Gajolmanifestet og sendte dem til flere forlag.
Det samme skete her: 9 afslag.
Støn! Jeg var grædefærdig og uudholdelig at være i
nærheden af. Men jeg gav ikke op! Manuskriptets indhold blev
ved med at dukke op i mit skrivehjerte.
Jeg besluttede at skrive det om. Jeg ødelagde den form det havde,
brækkede det op i stumper og stykker og satte det sammen igen.
Hmmm … Noget var galt, noget var helt rodet og kaotiskt.
Jeg begyndte at tvivle på mine egne motiver som forfatter og kunne
godt se, at der manglede en rød tråd og rammer. Jeg
hyrede en professionel konsulent, Jannie Solaas, til at hjælpe
mig med at få styr på brudstykkerne. Det viste sig at være gode penge givet ud.
Jeg fik den rette feedback, som forlagene ikke havde tid til, jeg fik
skrevet manusset i form, fik snakket, fik rum til tvivlen og taget de
rette beslutninger, så Gajolmanifestet endelig lå
i sin færdige form nummer to.
Nu ville jeg ikke igen impulsivt sende min baby til redaktører,
hvis smag jeg ikke kendte. Det havde været en langsommelig
fødsel i forvejen, og jeg syntes ikke lige, jeg manglede flere standardafslag til samlingen.
Helt tilfældigt faldt jeg over en artikel i Femina om forlægger
Lene Andersen fra Det Andersenske forlag. Jeg syntes, at hun havde
nogle spændende holdninger, og fik straks idéen til at sende hende mit manus.
Det viste sig, at min intuition havde ramt plet, for to dage senere lå
der en mail til mig om, at hun gerne ville udgive min bog.
Hurra for det.
Gå på opdagelse
Det kan altså godt betale sig at gå lidt på opdagelse i
forlagsjunglen, før man sender manusset af sted.
Slip alle begrænsende forestillinger om forlagets størrelse
og status. Hav tillid til, at din bog bliver udgivet på netop
det forlag, der vil kunne pleje manuskriptet bedst.
Gå på nettet og søg på forlag. Læs interviews
med forlæggerne, gå på små mærkelige
bogcaféer og fald der over spøjse udgivelser fra
mikroforlag, som måske netop vil elske dit manuskript.
Send også manusset til et par af de store fisk såsom
Gyldendal, Høst & Søn etc., for der er ingen grund
til at gå i anti-store-forlag-mode. Måske dit manuskript
passer netop ind i deres gyldne nåleøje.
Følgebrevet er vigtigt!
Der skal skrives et følgebrev, som vedlægges manuskriptet,
og dette brev er skam af stor betydning.
Det går ikke at bruge alt krudtet på manusset og så
skrive et dovent følgebrev. Redaktøren vil kede sig
ihjel og tvivle allerede der på, om dit manuskript holder.
Du må op af stolen og se at få din indre dørsælger
i snak. Undersøg forlagets profil. Hvordan tales der bedst til
modtageren? Skal du have verbal knold i nakken, eller er det bedre
med lidt rodet hår og antifascistiske manerer?
Giv dig tid. Tænk over bogens indhold og få det bedste fra
bogen kogt ned til en lille maggiterning, som du så leverer på et par sider.
Skriv lidt om dig selv, men min egen takt og tone siger mig, at det nu er
bogens indhold, som skal vække interesse, og så er det jo
ligegyldigt, om du har vundet guldpokaler i altankassepleje eller er
smuk som en græsk gudinde.
Den uskrevne regel
Der findes stadig en gammel uskreven regel om, at man kun sender sit
manus til et forlag af gangen. Nogle forlag skriver direkte på
deres hjemmeside, at de frabeder sig, at man på denne måde
multitasker, men det er jo et temperamentsspørgsmål, om man vil følge reglen.
Det kan føles som en kæmpe begrænsning og kæp i
hjulet, da der kan gå op til et helt år, før man
får svar, og så er luften ligesom røget af
ballonen, synes jeg. Hvis du vælger at sende til flere, så
undersøg lige de enkelte forlags holdning til dette. Man
skulle jo nødigt blive uvenner med nogen.
Du kan også skrive i følgebrevet, at du har sendt dit manus
til flere. Så ved modtagerne det på forhånd og vil
ikke bebrejde dig dette, hvis der skulle opstå krig om
rettighederne til udgivelse af din bog.
Hvis mareridtet står på
Hvis der skulle ske dette, at du modtager afslagsbreve i en uendelighed,
og det føles håbløst, så forsøg at
få forlagene til at give lidt feedback. Hvad er det, som de
synes ikke virker? Trænger manus til opstramning? Er temaet for
tyndslidt? Har forlaget for stramt et budget og ikke plads til at tage chancer?
Det sker, at en bog ikke bliver udgivet med det første, men må
hjem og ligge lidt i skrivebordsskuffen og gære. Ingen grund til panik og harakiri!
Forsøg at få tålmodighedens gudinde lidt i tale. Lad være
med at gå i cry-baby-mode, ligesom jeg, som har det med at tude
en hel limfjord, imens jeg stamper i gulvet og råber:
Nå, men så er der bare slet ikke nogen, der må se, hvad jeg
laver, og nu vil jeg slet ikke skrive! Hulk! Hulk!
Du skal absolut ikke smide manus ud, for der kan være perler og
hele afsnit, som er fine og kan genbruges, og hvis du stadig har mod
på det og lidt kroner i sparegrisen, så hyr en konsulent til at hjælpe dig videre.
Det er godt med et andet skarpt hoved til at få styr på det
skrevne, for nogle gange bliver man helt bogstavblind og bims i låget af al den gennemskrivning.
Nu når du så endnu et spadestik dybere i det skrevne
materiale. Så sendes manus igen ud i verden, og denne gang
siger du blot:
Pyt! Det var da nemt nok!
Og selvfølgelig bliver du ved med at skrive, også selvom du
venter eller modtager kedelige breve. Du kan kun blive bedre og
dybere og bredere, eller skarpere, tættere og mere fokuseret.
Held og lykke med bogstaverne!
© Mikkeline W. Gudmand-Høyer. Mikkeline er uddannet
billedkunstner. Hun skriver både børne-, ungdoms- og
voksenbøger og underviser andre i at finde ind til
kreativitetens uendelige kilde. Læs mere om hende på
www.mikkelinegh.blogspot.com.
Illustration: Afslag af Mikkeline W. Gudmand-Høyer.
Den sene debut – en glemt fordel?
Afslag på afslag eller flere års skrivning før noget
endeligt former sig kan være frustrerende. Her gik man lige og
ventede på at blive inviteret ind i varmen hos forlagene. Der,
hvor det hele sker
. Men er det overhovedet godt at få
et tidligt gennembrud som forfatter? Måske er det bedre først
at blive opdaget
, når man har tjek på det
hele og ikke slås ud af dårlig kritik? Nogle debuterer
tidligt og nogle sent. I krig, kærlighed og kunst er der ingen regler.
Forventningspres
Det er den generelle opfattelse, at man er heldig, hvis man debuterer
tidligt. Så er vejen jo åben og lykken hjemme. Hvis man
modsat ikke debuterer tidligt, kan man lige så godt lade være
med at prøve, for så har man det jo ikke i sig. Ikke sandt?
Nej. Alder dikterer ikke talent, og det er ikke nødvendigvis lykken
at lægge sit guldæg i en tidlig alder. For nogle går
det måske meget godt, men andre forfattere bliver ødelagte
af det efterfølgende forventningspres og efterlader sig en
strøm af forvirrede udtryk eller kommer slet ikke videre i skriveprocessen.
Tag fx Jack Kerouack, som skrev On the Road (på
dansk: Vejene). Han blev kaldt beatgenerationens
konge
. Bogen udkom, da Jack var 35. Han havde da allerede fået
udgivet The town and the City som 28-årig.
New York Times udråbte ham som en ny generations stemme
og repræsentant for hele beatgenerationen
. Den
efterfølgende berømmelse kunne Jack ikke rigtig
håndtere og døde af druk i en alder af 47.
Karen Blixen derimod påbegyndte først sit romanforfatterskab i
50-års-alderen og havde derved fået samlet sig en hel
skattekiste af erfaringsmateriale, som hun uden de store blokeringer
kunne tage fat i. Hun havde indtil da skrevet en masse og fået
udgivet artikler og noveller, men den første anerkendelse som
romanforfatter kom på dette sene
tidspunkt.
Og det er jo det gode ved at vælge forfatterskabet som erhverv.
Alder og udseende er ingen hindring, nærmest tværtimod.
Jo ældre du bliver, jo større perspektiv får du,
altså, hvis du holder dig nogenlunde oprejst og vågen og stadig kan huske det meste.
Laura Ingalls Wilder var oppe i 40’erne, da hun første gang fik et
job, der involverede skrivning. Som nogle-og-tres-årig skrev
hun serien om Det Lille Hus På Prærien, og
det går jo stadig godt med salget af den.
Ingen ambitioner om at skrive
Den danske polarforsker John Andersen (f. 1943) var også sen til at debutere i en alder af 56.
I det hele taget var det ikke hans drøm eller ambition at blive
forfatter, for han troede ikke, han ejede skrivetalent.
John valgte at droppe ud af 1.g., da lærerne dengang stemplede ham
som uduelig til fag som dansk, fransk og tysk og derved kastede en
lang skygge hen over Johns skrivelyst.
Han valgte da at gå på arkitektskolen, hvor man dengang
skulle i lære som håndværker. Her kunne han udfolde
de kreative idéer og tegneriet, og da John også var en
eventyrer, begyndte han sine mange rejser til bl.a. Grønland.
I de efterfølgende 30 år lavede han masser af
radioprogrammer på P1, hvor rejseskildringerne blev levende
fortalt. John blev derfor kontaktet af to redaktører fra
Aschehoug, som ville have ham til at skrive om en af disse rejser.
Ja, men jeg kan ikke skrive. Det har jeg fået fortalt!
, var Johns første reaktion.
Selvfølgelig kan du det. Du har jo fortællerpotentiale. Skriv nu bare et
eller andet!
, sagde redaktørerne.
Ok, men der skal to ting til at skrive; talent og ambition, og ingen af
delene ejer jeg!
, havde John svaret.
Vi giver dig hermed nogle ambitioner!
, sagde redaktørene
og gav John et forskud, en check på 25.000 kr.
Det virkede helt fint, for John begyndte at skrive. Først direkte
referat af radioprogrammerne, men det fungerede ikke helt. Dernæst
bare ud fra hukommelsen med en brændende nysgerrighed over for kultur og historie.
Et skulderklap på det rigtige tidspunkt
Redaktørerne var begejstrede. John fik lutter ros for sit naturlige
fortællertalent, og det gav bare mere blod på tanden:
Jeg skrev simpelthen fra hjertet uden noget forventningspres. Jeg havde
jo ikke haft de ambitioner, så måske var det derfor, det
føltes så lige-ud-af-landevejen.
Bøgerne om hans rejser til Grønland flød fra hans pen uden det
store redigeringsarbejde. De udkom og fik rigtig gode anmeldelser.
Det hjalp med et skulderklap på det rigtige tidspunkt på det
rigtige sted. Det løftede mig op og gav mig en masse tillid og
lyst til at skrive, og jeg fik ligesom skrevet mig ind i den her skygge fra 1.g.,
siger John.
Jeg har altid ejet indre styrke. Der skal for eksempel mod til at gå
ud af 1.g., men det her med at gøre det, som du troede, du
ikke kunne, det har altså åbnet nogle døre i mig.
Man kan virkelig meget mere, end man tror, og det smitter af på alt muligt andet.
En historie om en tidlig debut
Undertegnede selv debuterede ret tidligt som 16-årig som multikunstner, og
det kan godt virke lidt forvirrende på et åbent
barnesind. Som 16-årig tegnede jeg til Gyldendals Dingo-serie,
røg ind på Kunstakademiet som 19-årig og udgav
samtidig en cd med mit daværende grungerockband Micromind
.
I en alder af 21 producerede jeg en performance på U-matic med
skuespillere som Susanne Storm og Sidse Damgaard, nøgne
dansende i en muteret affaldscontainer, der fungerede som akvarium.
Derudover var der en gruppe børnehavebørn med hver
deres guldfisk. Peter Leander stod for psykedelisk lys og Ken Theordorsen stod for technoen.
Poul Borum, som dengang var et af mine store idoler, var blandt publikum.
Han var ven til en af mine lærere, som selv virkede ret så
uklar med feedback og kritik af vores værker.
Jeg fik af vide af min lærer, at Poul Borum havde kaldt min
performance for et pubertetsprojekt
. Det slog mig
fuldstændig ud. Jeg kunne dengang slet ikke finde ud af at stå
på egne ben og stå ved det, jeg lavede og troede på.
Tænk, at mit idol syntes, at jeg var pubertær
.
Han skulle da have rost det til skyerne, syntes jeg.
Det var sguda egentlig også lidt underligt, at de her gamle lærere
og professorer på Kunstakademiet var så fraværende.
Der var bare ikke noget substans at læne sig op af, ingen
sparringspartner i processen hen imod at blive en professionel kunstner.
Det tog så ca. 15 år og en jordomrejse at ryste kritikken af
sig. Det var jo ikke kun det med Poul Borums udtale. Det var også
alt det her med at bevæge sig ind i det tunge maskineri, hvor
strategi, penge og kontakter til magtfulde mennesker er spillets regler.
Jeg reagerede med at være skidesur på systemet. Udtalte mig
til Ekstra Bladet, som dengang i 1999 lavede en reportage om
Kunstakademiet, og røg direkte på forsiden med
overskriften Frosset ud – ung maler var ikke lige kunstfyrsternes kop te
.
Jeg havde troet, at det var et lille debatindlæg, jeg kom med, og
blev noget overrasket dagen efter interviewet over at se mig selv på
forsiden, da jeg var nede og købe cigaretter i kiosken. Jeg
kan huske, jeg syntes, det var vildt pinligt, og ingen af mine kolleger kommenterede det.
Min mor sagde dengang, at det var da godt, det ikke var dine
bryster!
, men det ved jeg nu ikke. Jeg kunne godt mærke,
at det i hvert fald ikke var adgangsbilletten til de finere gallerier.
Nu kan jeg grine lidt af det hele og se, at det her med at være
usikker og prøve en masse grænser, mærke afslag,
fiaskofølelser og generel forvirring åbenbart har været
min vej til at blive professionel og stå ved mig selv som det kreative menneske, jeg er.
Jeg har også sluttet fred med Poul Borum. Jeg tror ikke, han mente det så negativt.
Det er da fedt at være pubertær. Det er måske den mest
kreative og oprørske, klare tid i et menneskes liv.
I dag har jeg det fint med alle mine pubertære forsøg og
håber, jeg stadig kan bevare den ånd i mine nye
materialer, om jeg så bliver en oldgammel tudse.
© Mikkeline W. Gudmand-Høyer. Mikkeline er uddannet
billedkunstner. Hun skriver både børne-, ungdoms- og
voksenbøger og underviser andre i at finde ind til
kreativitetens uendelige kilde. Læs mere om hende på
www.mikkelinegh.blogspot.com.
Illustration: Rejection af Mjt16.
Skabelsesprocessen
Hvordan oplever andre kunstnere skabelsesprocessen? Hvordan foregår
den? Hvordan lærer man, finder idéerne og håndterer
fejlene? Læs hvad nogle af de store skabere og idémagere mener.
En spontan anelse er kreativiteten, der forsøger at fortælle dig noget.
Frank Capra
Altings begyndelse er svag og spæd. Vi må derfor være
klarsynede i al begyndelse.
Michel de Montaigne
Jeg har en fornemmelse af disse begravede liv, som kæmper for at
komme ud igennem mig for at kunne udtrykke sig.
Marge Piercy
Fantasien har skjulte ressourcer og budskaber, vi overhovedet ikke kender til.
Cynthia Ozick
Det er to ting, som skaber en historie. Nettet og den luft, der falder gennem nettet.
Pablo Neruda
At leve i selve processen er at være åben for indsigt og
møde. Kreativitet er at blive intenst opslugt af processen og give den form.
Susan Smith
De ved ikke, at idéer kommer langsomt, og at jo klarere, roligere
og mere ustimuleret man er, jo langsommere kommer idéerne; men des bedre er de.
Brenda Ueland
I begyndelsen var Ordet. I mennesket bliver det levende. Mennesket er
selve akten, ikke aktøren.
Henry Miller
Synliggør det, som uden dig måske aldrig ville være blevet set.
Robert Bresson
Alting forsvinder omkring mig, og værker fødes som ud af det
store intet. Modne frugter falder lyslevende af. Min hånd er blevet en fjern viljes lydige instrument.
Paul Klee
Det er ligesom at køre i bil om natten. Man ser aldrig længere
end lysskæret; men man kan alligevel komme hele vejen på den måde.
E.L. Doctorow
En original er en frembringelse, som er skabt af lyst.
Man Ray
Intet stort er nogensinde blevet udrettet uden begejstring.
Ralph Waldo Emerson
Man ved aldrig, hvor meget der er nok, før end man ved, hvad der er mere end nok.
William Blake
Det er bagateller, der skaber fuldkommenhed – og fuldkommenhed er ikke nogen bagatel.
Michelangelo
Geni indebærer i virkeligheden ikke meget andet end evnen til at
opfatte på en ikke vanepræget måde.
William James
De bedste tanker kommer oftest om morgenen, efter at jeg er vågnet, mens jeg stadig ligger i sengen eller er ude at gå.
Leo Tolstoj
Det er Naturen, der skaber vores kunstnere til os, skønt det
muligvis er Kunsten, der har lært dem deres rette udtryksmåde.
Oscar Wilde
Ren logik er åndens ruin.
Antoine de Saint-Exupéry
Alt i alt udføres skaberakten ikke af kunstneren alene; tilskueren bringer værket i kontakt med den ydre verden.
Marcel Duchamp
Det, vi skal lære at gøre, lærer vi ved at gøre det.
Aristoteles
Prøv igen. Fejl igen. Fejl bedre.
Samuel Beckett
© Jannie Solaas, forfatter, manuskriptlæser, skrivecoach og skrivelærer, www.solaas.dk.