Personer og replikker, der fungerer
Stærke skrivetips til at skabe personer og replikker, der er som taget fra virkeligheden, inkl. 12 skriveøvelser. Artikler: Levende og troværdige personer ♦ Skab levende personer – i praksis ♦ Personens alder – en verden til forskel ♦ Dialoger med og uden toner ♦ Tale er sølv – handling er guld. I alt 5 artikler, 20 sider.
Levende og troværdige personer. Af Jannie Solaas.
Personerne er det centrale liv i din bog. Hvis de virker livløse, er utroværdige eller ligefrem flade, vil bogen lide under det, selv hvis plottet er godt. Det er, som om der ganske vist er hældt te op i koppen, men der er ingen velsmagende kage til. Pistoler bliver affyret i lange baner, og tårerne flyder fra heltindens kinder – men du rører ikke din læser, og hvis din læser sætter pris på en god dybde i bogen, mister du læserens interesse. Hver læser er som bekendt værdifuld, for hvis først en læser kan lide en bog, du har skrevet, er der en god chance for, at læseren også vil købe din næste bog. Denne artikel giver dig 10 vigtige tips til, hvordan du skaber personer, der tilfører din historie liv, troværdighed og dybde.
Skab levende personer – i praksis. Af Jannie Solaas.
Personer, der lever på papiret og interesserer læseren, kan holde læseren fanget igennem hele bogen. Selv hvis plottet ikke fylder så meget, såsom når historien egentlig drejer sig mere om en persons udvikling eller stilstand end om en handlingspakket historie. Men også ellers. Personer er et fantastisk middel til at trække læseren tæt på dig, dit forfatterskab og det, du ønsker at formidle. Så her er nogle skriveøvelser, der hjælper dig med at skabe levende personer – i praksis.
Personens alder – en verden til forskel. Af Jannie Solaas.
Dine læsere vil altid have en forestilling om de personer, du skriver om. Ordene danner altid billeder inde i læseren. En vigtig detalje, der har stor indflydelse på en person, er alderen. Den måde, en person reagerer på, er ofte, men ikke altid, et indirekte udtryk for personens grad af modenhed. Alderen fortæller noget om, hvilket overblik en person kan have i en situation, og hvordan en situation kan blive opfattet.
Dialoger med og uden toner. Af Jannie Solaas.
Når du skriver en dialog, kan du vælge at farve den med en bestemt tone, eller du kan lade være og lade læseren farve dialogen selv. Den første mulighed kan gøre teksten endnu stærkere, fordi dialogens univers da er virkelig detaljeret, mens den anden mulighed giver læseren chancen for at være med i historien. Ulempen ved den første mulighed er, at nogle læsere måske kan foretrække at være med til bestemme, hvordan en dialog lyder, mens ulempen ved anden mulighed er, at nogle læsere vil føle, dialogen bare står der
på et hvidt stykke papir uden den store passion.
Tale er sølv – handling er guld. Af Jannie Solaas.
Du sidder med en dialog, og den fungerer egentlig meget godt. Men alligevel føles noget tyndt. Det er blevet en masse ord, som har noget på hjerte, men alt andet er forsvundet. Scenen og billederne er væk. Ingen handler. I stedet for står der hele tiden sagde
eller en variation af det. Men der er god hjælp at hente! Teksten kan blive levende, visuel og endnu dybere ved brug af lidt koreografi.
Temaet er en del af Temapakke 3: Personer og replikker, der fungerer
Find andre spændende temaer her.