Solaas.dk

Aristoteles foran byste af Homer
“Og den dag kom, da risikoen ved at forblive en tætlukket knop var mere smertefuld, end den risiko, der var forbundet med at blomstre.” – Anaïs Nin

Menneskets hjerne udtænker hver dag de mest fantastiske historier. Samtidig har historierne og fortællekunsten løbende udviklet sig til glæde for både læsere og skrivende, for undervejs har forfattere opdaget de skjulte og virkningsfulde elementer af fortællingens kunst. Resultatet er for de skrivende flere muligheder for at skabe sprudlende tekster, der ånder i hvert ord og fanger læsernes engagement fra start til slut, mens læserne får muligheden for at forsvinde ind i en anden verden nogle timer og opleve livet intenst fra et helt andet synspunkt end deres eget.
Nogle forfattere deler ud af deres bedste skriveråd og andre viser dem i den måde, de former deres tekster på. Begge dele er inspirerende læsning, der giver hver enkelt mulighed for at forny og definere sig selv som skrivende.
For at dele nogle af de skrivetips og litterære værker, der har inspireret mig og støttet min skrivning, præsenterer jeg her et udpluk af skønlitterære bøger og bøger om skriveteknik. Ingen af bøgerne er prioriterede, og det skal understreges, at jeg er blevet inspireret og rørt af langt flere forfattere og bøger end de omtalte. Den følgende præsentation skal derfor kun tjene som en appetitvækker. Find længere boganmeldelser nederst på siden.
Brug evt. disse hurtiglinks:     Bøger om skriveteknik og kreativitet     Skønlitterær inspiration     Boganmeldelser

Bøger om skriveteknik og kunsten at være kreativ


Stephen King: Om at skrive
Første del af bogen gennemgår Stephen Kings egen udvikling som skribent, lige fra barndomsårene hvor han lavede afskrifter af Combat Casey-tegnerier og skrev de første selvstændige historier om Mr. Rabbit Trick til gennembruddet med Carrie, og han fortæller om, hvad successen medførte af konsekvenser i hans liv på godt og ondt. Anden del af bogen er en værdifuld skattekiste af råd omkring den tekniske opbygning og skrivning af historier. Bogen er inspirerende og humoristisk læsning med Stephen Kings sædvanlige bramfri og hudløst ærlig tone.
Ernest Hemingway: Om at skrive
Udpluk fra især Hemingways breve afslører i denne bog Hemingways syn på at skrive og være forfatter, og fortæller om hvordan han selv skrev, hvad han råder andre skrivende til og meget mere. Det er knastør humor og knusende ærlighed, når Hemingway er bedst.
Bente Clod: SKRIV – en bog om at skrive
Bogen behandler først en lang række skriveproblemer, bl.a. stramning af tekster, replikker, spring i tid, floskler og klichéer, brug af billeder og sprogets koreografi. Dernæst gennemgår Bente Clod skriveprocessen for prosa, lyrik og dramatik. Bogen indeholder mange inspirerende opgaver, der kan hjælpe den skrivende med at forstå de mange råd og blive bedre til at følge dem på skrift.
Natalie Goldberg: Zen og kunsten at skrive
64 korte kapitler giver præcise og inspirerende råd til at løfte kreativitetens låg og få det allerbedste ud af sproget og fortællingen. Bl.a. fortæller Natalie Goldberg om detaljens magt, om at lytte, fornemmelsen af rum, omskrivning, en sætnings handling, koncentration og skrivevilkår og videregiver effektive skriveøvelser, der får den skrivende til at tænke omvendt og stå på hovedet i skrivningen. Resultatet er kreative tekster og en forstærket skriveevne.
Julia Cameron: Kunsten at være kreativ
Julia Camerons bog hjælper kreative mennesker med at rumme og acceptere deres kreativitet for virkelig at kunne slippe den løs. Hun har udviklet et tolvugersprogram, som guider læseren skridt for skridt til at lukke op og acceptere mulighederne, der ofte kan føles mere skræmmende end begrænsningerne. Bogen er et fremragende spark fremad for den kreative karriere og et solidt grundlag for en voksende kunstnerisk selvtillid.
Dianne Doubtfire: The Craft of Novel-Writing
Romanskrivning er et omfattende projekt, men i denne bog er der hjælp at hente. Alt fra valg af tema, fortællevinkel, miljø og tid til planlægningen af skrivningen og arbejdet med dialoger, plot, personkarakteristik, konstruktion, stil, første kapitel, forbedringer og titel gennemgås, så alle skrivende fra begyndere til garvede kan være med og få god nytte af rådene.
John Braine: Writing a Novel
Bogen giver mange gode råd omkring den tekniske skrivning af en roman og skriveprocessen, f.eks. tidsforbrug, at bruge erfaringer, at skrive så læseren ser hvad der sker, begyndelser og synsvinkler. Bagerst i bogen er de tidligste udkast og dispositionen for hans bestseller, Room at the Top, medtaget for at illustrere brugen af hans råd.
David L. Carroll: A Manual of Writer’s Tricks
Bogen er en samling af stilistiske tricks og praktiske råd til at finde det rette ord, tonen, til at give sproget et dybere udtryk og mere farve, og der er medtaget råd fra andre forfattere og skriveøvelser, der hjælper teksten med at vinde dybde og spænding.
Victoria Nelson: Writer’s Block and How to Use It
Victoria Nelson fortæller om, hvordan skriveblokeringer opstår, og hvordan de forhindres eller udnyttes bedst muligt. Hun belyser skrivningens forhold til kritik, perfektionisme, ambitioner, muligheder, notater og planer, gennemskrivninger og talent.
Linda Seger: Creating Unforgettable Characters
Bogen fortæller om arbejdet med at skabe en person, lave en personbaggrund for hver enkelt og forstå personernes psykologi. Den belyser problemer omkring forholdet imellem personerne, bipersoner, dialoger, samt skabelse af nonrealistiske personer, herunder symbolske og mytiske karakterer og fantasivæsner.
Ann Hood: Creating Character Emotions
Alle følelser gennemgås, og der er nok af eksempler på dårlig og god beskrivelse af følelser til at få budskabet igennem; vær præcis og original i beskrivelsen, så følelserne svæver op fra papiret i stedet for at lyde hule.
Monica Wood: Description
Beskrivelser af mennesker, steder, begivenheder og handlinger skal ikke være kedelige passager men et medrivende element i teksten, der driver historien videre. Monica Wood viser hvordan ved at bruge et hav af eksempler og kommer ind på beskrivelser af miljø, tid, dialog, handling, detaljer, fortællesynsvikel, stil, dyr, vejr, følelser og lyd.

Skønlitterær inspiration


Donna Tartt: Den hemmelige historie
Donna Tartt har en medrivende fortællerstemme og en finpudset sans for detaljer, der giver historien sit eget liv. Krimien ånder spænding ud mellem linierne, og mysteriet bliver ikke mindre af det konstante hemmelighedskræmmeri og sagnene om de græske guder, som vi ved har en betydning for historien uden at vide hvilken før til sidst. Hun har virkelig hold på sprog og fortælleteknik og formår samtidig at gøre de vilde ungdomsoplevelser virkelige og realistiske.
J. R. R. Tolkien: Ringenes Herre
En verden befolket med fremmede væsner er så levende beskrevet, at der for den fantasifulde læser ikke er nogen tvivl om, at de engang har eksisteret. Tolkien har skabt hele nye sprog, sagn og en tid med historie bag sig og fremtid foran sig. Personerne er farverige, virkelige og ikke så meget som én skurk er stereotyp, selvom nogle er ens, for de er ens på Tolkiens måde og ikke klichéens.
Stephen King: Den Grønne Mil
Livet på en dødsgang, fangerne og personalet og hovedpersonens liv i fremtiden på et plejehjem er alle elementer Stephen King beretter om på en så indlevende og overbevisende måde, som skrev han om sit eget liv. Han trækker læseren igennem en følelsesmæssig rutsjetur fra at få medfølelse for en mus til at gyse over en grusom henrettelse, hvor alt går galt med smeltede kropsdele som resultat. Bogen fanger læseren nådesløst og slipper ikke sit offer før sidste side.
Stephen King: Knogler
Uhyggen breder sig i en verden af manipulerende mennesker og hjemsøgende ånder, hvor det er umuligt at vide, hvem der er god, og hvem der er ond. Det overnaturlige bliver underligt realistisk i Kings hænder, og skellene mellem den virkelige og den uvirkelige verden udviskes uden, at historien taber troværdighed.
William Shakespeare: Stor ståhej for ingenting
Humoren og dramaet gennemstrømmer denne historie, hvis personer forvikler alt og misforstår endnu mere, indtil Shakespeare tager over og reder trådene ud. De skarpe dialoger rammer altid intrigernes kerne og følelsernes ømmeste punkter og slår tilhørerne med uforskammet ærlighed forklædt i høflighedsfraser. Et underholdende skuespil, der fejrer livet, kærligheden og venskabet.
Else Fisher: Telefonen er afbrudt
Else Fisher var den fødte mysteriedronning, som formåede at sætte løsningen foran læserens øjne på et sted, hvor opmærksomheden altid var et andet sted end på løsningen, så ingen nåede at gætte sammenhængen, før hun selv åbenbarede den. Undervejs dør altid flere mennesker, og der hersker et indviklet samspil mellem mennesker, som til at starte med stoler på hinanden, og som til at slutte med har fået et nyt syn på, hvem de var sammen med, da bogen begyndte. Bøgerne er spændende og et studium værd i indviklede og intelligente plots.
James Baldwin: Giovanni’s Room
Smukke og vanskelige følelser er forenet i denne kærlighedshistorie, hvor den mandlige hovedperson må erkende sin homoseksualitet, da han mod sin vilje drages mod en anden mand. Den indre kamp er levende skildret for læseren og viser samfundets pres hen imod den såkaldte normalitet, set fra den anden side. James Baldwins indlevelse og skildring er så fuldstændig, at den bevæger læseren til fortrydelse på samfundets vegne.
Wilkie Collins: The Moonstone
Forviklinger, mistanker og intriger lever side om side med spænding og humor i denne detektivroman, der foregår i en tid, hvor folk stadig sagde De til hinanden, men hvor mennesker var ligeså korrupte og underholdende som i dag. Læseren bliver holdt hen i undren og forgæves gætterier, medens den lange fortælling langsomt vikler sine tråde ud.
Charles Dickens: Great Expectations
Personerne afsløres, som de virkelig er i denne roman, som handler om en ung mands kamp for at stige fra samfundets bund til nærheden af toppen. Miljøet og omgivelserne er så levende skildret, at når tågen hænger over mosen, får læseren den i øjnene. Læseren kastes ud i et omfattende følelsesspektrum og kan skifte sympati undervejs, netop fordi personerne er så menneskelige og fejlbarlige, som var de taget ud af virkeligheden.
Sidney Sheldon: If Tomorrow Comes
Spænding, romantik og humor er blandet i denne bog om listetyven og bedrageren, hvis veje konstant krydses. De udspekulerede planer, de fantastiske små men nyttige detaljer, der skruer den ene forbrydelse sammen efter den anden, giver indtryk af, at Sidney Sheldon selv kommer fra en skjult undergrund af bedragere blandt samfundets rigeste. Det er intelligent udtænkte forviklinger og bedrag, når det er bedst, og det er forbløffende, hvordan en forfatter kan have så meget viden om teknikken bag forbrydelser.
Alfred Lord Tennyson: Idylls of The King
De lange episke digte om Kong Arthur og menneskene omkring ham er et lyrisk studium i sig selv. I Tennysons hænder er en rose ikke bare en rose men flere liniers billedlig beskrivelse værdig, og naturligvis bliver rosen aldrig kaldt en rose. Det er imponerende, hvordan det enkle kan kompliceres og dog fremstå klarere, end hvis det blot blev kaldt ved sit navn.
Alan Jay Lerner: Camelot
Manuskriptet bag teaterstykket viser den svære kunst at fortælle en kompliceret historie på en enkel måde uden at forfalde til et overfladisk plot. Drama og humor giver plads til hinanden på harmonisk vis, og selvom kun sangteksterne er nedskrevet, sprudler musikken op fra papiret, fordi teksterne i sig selv er livlige og rytmiske.

Boganmeldelser


Har du tænkt over, hvor meget bøger siger om livet, samfundet og dig og mig? Og at bøgerne kan inspirere din skrivning ved at give dig idéer og nye tanker? I samlingen her finder du bøger, der har gjort stort indtryk på mig og andre boganmeldere. De er inddelt efter emne i følgende samlinger.
Mærkelige mennesker – sære samfund, af Jannie Solaas
Historier med mennesker, der skiller sig ud fra mængden – ikke på heltens overlegne måde, men ud fra særtræk ved den menneskelige natur – er fascinerende og ofte uforglemmelige, fordi de rammer noget helt fundamentalt ved det at være menneske. Det samme gælder skildringer af samfund, der er så sære i vores øjne, at vi for et øjeblik får lov at leve i en anden del af verden på godt og ondt – også selvom vi ikke nødvendigvis flytter ud af landet. Anmeldte bøger: Ingenmandsland af Kirsten Thorup; Den, der lyver af Ida Jessen; Salamander af Elsa Gress; New York Trilogien af Paul Auster; Glasklokken af Sylvia Plath; En halv gul sol af Chimamanda Ngozi Adichie; Sinuhe ægypteren af Mika Waltari; Dobbeltgængeren af F.J. Dostojevskij. Læs boganmeldelserne her.
Konspirationsteorier – det fascinerende net, af Jannie Solaas
Det er for mange en spændende tanke, at alt kan være mere komplekst, dramatisk og uhyggeligt spundet sammen i et mørkt net, som vi alle hænger mere eller mindre uvidende og hjælpeløst fast i. Bøger med konspirationsteorier har tendens til at slå kløerne i læserne og holde så godt fast, at nyheden om bogen spreder sig som en virus igennem et eller flere lande på rekordtid. Som underholdning er plottet ofte avanceret på den fascinerende måde, og som eftertanke er bøgerne som regel inspirerende, i hvert fald som en påmindelse om, at alt ikke nødvendigvis er, som det lader til at være. Anmeldte bøger: Belladonna Dokumentet af Ian Caldwell og Dustin Thomason; Det flamske maleri af Arturo Pérez-Reverte; Rosens navn af Umberto Eco; De ti Herskere af Christian Mørk; Libri di Luca af Mikkel Birkegaard; Da Vinci Mysteriet af Dan Brown – Helligt blod, hellig gral af Michael Baigent, Richard Leigh og Henry Lincoln. Læs boganmeldelserne her.
Den afgørende vending, af Jannie Solaas
Hvad gør du, når en begivenhed kaster dig ind i en helt anden livsbane end den, du havde planlagt? Spørgsmålet – og de mulige svar – er fællestemaet for en række bøger, der har gjort stort indtryk på mig. I nogle hænger uhyggen og kynismen som spindelvæv mellem linjerne, i andre er kærligheden og ensomheden følgesvenden for læseren og ikke mindst hovedpersonen. Anmeldte bøger: Duma Key af Stephen King; Faldet af Albert Camus; Enke i et år af John Irving; I Lucias øjne af Arthur Japin. Læs boganmeldelserne her.
Stolthed og fordom på tværs af kulturer, af Jannie Solaas
Bøger er fantastiske til at fortælle om kulturforskelle samt de fordomme, vi mennesker slæber rundt på i forhold til hinanden og andre kulturer, hvad enten kultur forstås som et spørgsmål om etnisk tilhørsforhold, religion, formue eller andet. Jeg har i to artikler samlet en række bøger, som har gjort dybt indtryk på mig, ikke blot fordi kulturforskellene og fordommene er trukket skarpt op, men også fordi kvaliteten af bøgerne er imponerende. Bøgerne spænder fra gamle klassikere til bøger, der er skrevet inden for de seneste år, og rummer mange forskellige former for kulturforskelle. Anmeldte bøger: Drageløberen af Khaled Hosseini; Gitterporten af Fred Uhlman; Timoleon Vieta, kom hjem af Dan Rhodes; Stolthed og fordom af Jane Austen; Det flammende bogstav af Nathaniel Hawthorne; Store forventninger af Charles Dickens; Stormfulde højder af Emily Brontë. Læs boganmeldelserne her.
Mørke sider og suspekte relationer, af Jannie Solaas
Personer, der virker rare, men som ikke er. Desorientering og forvildede forståelser af, hvem man kan stole på og hvem ikke. Det er emnerne for fire romaner, der alle kan få læseren til at kigge sig over skulderen og spekulere på, om kokken nu også holder kniven lidt forkert. Anmeldte bøger: Dr. Jekyll og Mr. Hyde af Robert Louis Stevenson; Pårørende efterlyses af Ide Hejlskov; Rejser i scriptoriet af Paul Auster; Æren i behold af Iris Murdoch. Læs boganmeldelserne her.
Den skæve vinkel, af Jannie Solaas
Det uforudsete tvist i en roman er, hvis det er veludført, til stor glæde for læseren, hvad enten det er i form af skæve personer, et uventet plot eller eksperimenteren med en genre. Denne samling ser på bøger, der bruger den skæve vinkel til at overraske læseren, bøger som emmer af fantasi grænsende til det geniale. Fra humor over drama, spænding og fantastik – disse guldkorn findes i alle genrer. Anmeldte bøger: Dagdriverbanden af John Steinbeck; Priapus: en forførerhistorie af Mathilde Walther Clark; Isen mellem øerne af Bernhard Ribbeck; Støj og Mission til Schamajim af H.H. Løyche; Krigsfeber af J.G. Ballard. Læs boganmeldelserne her.
Hverdagens drama er det største – novellesamlinger af danske kvinder, af Bettina Skrubbeltrang
Mange læsere har et had-/kærlighedsforhold til noveller og forbinder dem udelukkende med triviallitteratur og ugebladslekture – men det kan ikke være mere forkert. Jeg vil gerne slå et stort slag for den gode novelle, som kan fortæres hurtigt undervejs uden at være tomme kalorier, og som det også er muligt at vende tilbage til – igen og igen – for at få stof til eftertanke i lang tid efter. Anmeldte bøger: Rester, Biler og dyr af Helle Helle; Vandmærket, Tilgang, Bavian af Naja Marie Aidt; Forholdsregler, Så må vi se af Sidsel Falsig Pedersen; Drengen på stentrappen, København, Kilimanjaro, Nu er vi så her af Katrine Marie Guldager; Tilfældige kys af Irma Lauridsen. Læs boganmeldelserne her.
Nyere islandsk litteratur, af Rikke Marie Fischer
Islands litterære tradition har både stærke bånd tilbage til de store sagaer og eddaer, men er også påvirket af øens relative isolation, hvor fortælletraditionen på landet – også kaldet kvöldvaka (fortællinger i aftenvågestunden) har overlevet og er blevet styrket i mangel af massive ydre kulturpåvirkninger op gennem tiden. Derfor er den islandske litteratur præget af den folkelige og mundtlige tradition, magiske elementer samt en konstant udvikling af et mere æstetisk og fyndigt sprog. Anmeldte bøger: Skygge-Baldur af Sjön (Sigurjón Birgir Sigurdsson); Karitas uden titel, Karitas – Kaos på Lærred af Kristín Marja Baldursdottir; Sommerlys – og så kommer natten af Jón Kalman Stefánsson; Stiklingen af Audur Ava Ólafsdóttir; Depositum ad Audur Jonsdottir. Læs boganmeldelserne her.
Hekse og magi i litteraturen – før og nu, af Bettina Skrubbeltrang
Så længe mennesker har levet sammen, har troen på hekse eksisteret. Det menes, at heksefiguren går helt tilbage til stenalderen. Hekse kunne være enlige kvinder, som samfundet havde svært ved at tolerere. Som enlig kvinde på den tid måtte man ernære sig ved forefaldende arbejde, så at assistere ved sygdom og fødsler var nærliggende. En sådan klog kone, som brugte naturens midler til sygdomsbekæmpelse, var uundværlig i et lille samfund, men kunne også let blive offer for omgivelsernes angst og vrede. Anmeldte bøger: Hans og Grethe af Brødrene Grimm; Fyrtøjet af H.C. Andersen; Rosen og stjernen af Elisabet Holst; Jomfru Fanny af Bodil Steensen-Leth; Den ottende datter af Terry Pratchett, Løven heksen og garderobeskabet af C.S. Lewis; Harry Potter-serien af J.K. Rowling; Chokolade, Chokolade Heksen af Joanne Harris. Læs boganmeldelserne her.
Identiteten i kulturen – kulturen i identiteten, af Rikke Marie Fischer
Identitet og kultur: Hvad kommer først? Et utilstrækkeligt svar må være, at det ene ikke eksisterer uden det andet. Balancepunktet og magtforholdet imellem disse aspekter har og vil altid være et livsvarigt emne for mennesker, uanset hvor på kloden vi lever. Vi er individer i et fællesskab med andre mennesker og dermed skabes en kultur på godt og ondt. Anmeldte bøger: Afrika-trilogien, Eksil, Revolution, Liberty af Jakob Ejersbo; Med hensyn til Harry af Natasja Illum Berg; Brick Lane, I køkkenet af Monica Ali; Den som blinker er bange for døden af Knud Romer; Det tabte land af Kiran Desai. Læs boganmeldelserne her.
Den usympatiske hovedperson, af Brian Hjære Andersen
Romaner og noveller indeholder normalt en hovedperson, med hvem man kan identificere sig. En helt eller anti-helt, som læseren efterhånden lærer at kende for til sidst på den ene eller den anden måde at sympatisere med. Der findes dog også en litteratur, der betjener sig af en hovedperson, som er læseren fjendtligt stemt eller fremstår som et så usympatisk menneske, at læseren, hvis denne da ikke selv er moralsk fordærvet, principielt må lægge moralsk afstand til personen, men godt kan gå med til at følge denne ud på en fiktiv rejse. Et udvalg af de nyeste af slagsen er her fundet frem. Anmeldte bøger: De velvillige af Jonathan Littell; Nattergalens henrettelse af Preben Major Sørensen; Lejemorderens guide til et smukt hjem af Hallgrímur Helgason. Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom af Jan Sonnergaard. Min kamp af Karl Ove Knausgård; Verdens sidste roman af Daniel Sjölin. Læs boganmeldelserne her.
De utilgængelige modernister, af Brian Hjære Andersen
I starten af det 20. århundrede præsterede en række forfattere at frembringe nogle bøger, som i litteraturforskningen stadig ses som højdepunkter, der ikke siden har kunnet overgås. I det følgende vil jeg omtale et lille udvalg af dem, der er lige så berømte som berygtede for deres utilgængelighed. Komplekse monstrøse romaner, der ikke bare er højtravende og snørklede, men samtidig utroligt givende og underholdende. For selv om bøgerne stadig står tilbage som gåder for mig, rummer de alle en overrumplende fascination. Anmeldte bøger: Processen af Franz Kafka; Ulysses af James Joyce; På sporet af den tabte tid af Marcel Proust. Læs boganmeldelserne her.
Paris i prosa, af Bettina Skrubbeltrang
Paris er et verdensalt, og uanset hvor ihærdig man er, kommer man (heldigvis) aldrig til bunds i byernes by. Jeg er en aktiv Parisfarer, og jeg efterlader altid et stykke af hjertet dernede, når jeg må rejse hjem. Heldigvis findes der masser af litteratur om Paris samt prosa, der foregår i Paris, som kan dulme længslen imellem besøgene. Jeg vil her anmelde 7 romaner, som alle har Paris til fælles. Men pas på; Paris er vanedannende! Anmeldte bøger: Klokkeren fra Notre Dame af Victor Hugo; Marie Antoinette af Sena Jeter Naslund; Silkelænken af Françoise Sagan; Kærlighedens rum af Anne Marie Løn; Bare sammen af Anna Gavalda; Chokol@dedøden af Lis Vibeke Kristensen; Domino af Iselin C. Hermann. Læs boganmeldelserne her.
Nyere dansk lyrik, af Bettina Skrubbeltrang
Lyrik er kongedisciplinen inden for skrivekunsten. Der er meget få læsere, og endnu færre digtsamlinger ender på bestsellerlisterne. Når vi taler lyrik, er reaktionen ofte negativ, da mange læsere forbinder digte med noget højtravende, uforståeligt og kedelig læsning. Men under man sig selv at give lyrikken en chance, og har man øje for det bagvedliggende, kan man få helt nye læseoplevelser og blive berørt på følelser og sanser, som kun et digt kan gøre det, igen og igen. Anmeldte bøger: Rystet spejl af Søren Ulrik Thomsen; Fuglene sidder på pæle af Peter Butzback Larsen; Vi danskere af Henrik Nordbrandt; Trækfuglens kompas af Pia Tafdrup; Min røv danser salsa af Irma Henriksen; Jeg ved ikke om den slags tanker er normale – skilsmisse digte af Lone Hørslev; Kram – Digte prosadigte & prosa af Benny Andersen; Alting blinker af Naja Marie Aidt. Læs boganmeldelserne her.
Engelsk fantasy, af Lærke Najbjerg
Jeg har valgt at lave denne samling, da der er mange gode historier, danske læsere går glip af, fordi bøgerne ikke er oversat til dansk. Min egen personlige favoritgenre er fantasy, enten af den ene eller den anden slags (dvs. f.eks. dark fantasy, science fantasy og urban fantasy), deraf den valgte titel. Alle de bøger, jeg vil anmelde, er bøger jeg har læst på engelsk. Bøger, der på tidspunktet for skrivningen af mine anmeldelser er oversat til dansk, nævner jeg den danske titel på. Anmeldte bøger: Det Gyldne Kompas, The Sally Lockhart Mysteries af Philip Pullman; Skyggens Lærling af John Flanagan; Arven af Christopher Paolini; Vandrende Sjæle, Tusmørke af Stephenie Meyer; Den Udødelige Nicholas Flamels Hemmeligheder af Michael Scott; First Law af Joe Abercrombie; Graceling, Fire af Kristin Cashore; The Night Angel Trilogy af BrentWeeks; Shadows of the Apt af Adrian Tchaikovsky. Læs boganmeldelserne her.