Solaas.dk

Romanforsider
“Der findes så mange sider i alle, og kun at udforske og udnytte en af dem
 er forkert, helt forkert, for det kreative menneske.” – James Dickey

Klik på disse hurtiglinks for at læse om:     Min roman     Mine tanker om at skrive     Min rejse med pennen

“På den gale side”, romanforside

På den gale side


Roman af Jannie Solaas
Sider: 248
Forlag: Underskoven
Omslag: H.H. Løyche
ISBN: 978-87-92824-00-4
Udgivet: 25. maj 2012

Om bogen


Bogen, der har æren af at være den første debutbog, forlaget selv har bekostet, har været 10 år undervejs fra min pen. Læs mere om tilblivelsen her. Romanen handler om Natasha, der lever et stillestående liv med kulde og kynisme som bedstevenner, men så begynder mareridtene, hvor hun flås itu. De akkompagneres af en dominerende stemme, og et 60’er-hit forfølger hende som en dødstrussel snarere end den kærlighedserklæring, det oprindeligt var. En skygge kredser om Natasha og trækker hende ind i en verden, hvor spejle er portaler til en anden dimension, og grænsen mellem virkelighed og mareridt udviskes. Mennesker, hun kender, forsvinder eller knækker omkring hende, som blæses de væk af en større kraft. Er hun en marionetdukke, der ikke kan undslippe forestillingen? Hvem trækker i trådene? Er der noget tilbage af hende, når tæppet falder?
    Romanen På den gale side er den første i historien om Natasha. Temaet kredser om jagten på identitet i en uoverskuelig verden, der mere end villigt leder i den gale retning.

Et uddrag fra romanen


Klik. Mørke strakte sig gennem værelset. Hun snappede efter vejret, da en kulde slog mod hende og greb fat i hendes højre arm. Et par sekunder var det, som om nogen strøg hende med vinterkolde fingre. Ikke oven på badekåben, men under den. Uden at løfte så meget som en flig af den. Hun sprang op fra sengen og pressede sig ind mod vinduet. Kulden forsvandt kortvarigt, men lagde sig så på hendes arm igen.
    Stop det! Hendes stemme lød skinger.
    Ingen svarede. Naturligvis ikke.
    Kulden begyndte at sprede en smerte i armen. Hun vred sig, løb over i det fjerneste hjørne og greb sit tøj. Blusens ærmer slyngede rundt, mens hun kæmpede for at få den på. Det våde hår efterlod en klam fornemmelse på ryggen, da hun hev blusen over hovedet. Fødderne borede sig febrilsk igennem buksebenene og ned i et par ankelstøvler, før hun stoppede op. Hvad var det, hun flygtede fra? En løs forbindelse? En kold fornemmelse? Det kunne skyldes et dårligt blodomløb? Eller træk? Hun kiggede rundt. Alt så normalt ud, og varmen kom langsomt tilbage til armen. Hun satte sig på sengekanten. Var måske bare overtræt?
    Klik. Lyset ude på badeværelset tændte.
LÆS DE FØRSTE FIRE KAPITLER HER
KØB BOGEN HER (softback)
KØB E-BOGEN HER

Anmeldelser


Det er længe siden at jeg er blevet trukket ind i et univers, i den grad som det var tilfældet under læsningen af Jannie Solaas’ debutroman På den gale side. Et univers af lidelse, personlighedsforstyrrelser, spiritualitet og længslen efter dybde og hjerteblod i relationen med sig selv og livet … En vellykket debut.
Dan JohannessonViraBooks’ hjemmeside
Især bogens stemninger og virkemidler er sublime. Når sangen fra 60’er-hittet dukker op sammen med de mystiske hændelser, giver den stærk effekt af uhygge og spænding. Det minder lidt om en Roman Polanski-gyser i sin psykologiske uhygge (…) Sprogligt sidder den lige i skabet.
Jacob Jensen på Forfattervaerk.net
Når man tror man ved hvad der sker i det næste kapitel så bliver man hver gang overrasket på ny. Det er en roman som man har svært ved at lægge fra sig og når den sidste side er læst bladrer man lige videre for der må da være mere, man har slet ikke lyst til at stoppe … Man kan kun glæde sig til fortsættelsen.
SilkemusSaxo.com
Til dig: Der også kan finde på at læse en krimi eller fantasy. Du har mod på at blive grebet ind i handlingsmættet plot og ofrer gerne søvnen for lige at vende en side mere.
Charlotte Haase, redaktionschef hos magasinet Psykologi
Jeg læste romanen på et par dage. Kunne simpelthen ikke slippe den … Jeg håber fortsættelsen er lige om hjørnet!
Helle Damnetbaby
Historien minder om, hvor lidt vi måske reelt kender dem, vi ‘kender’, og hvor meget vores liv også ligger i deres hænder, uanset hvor meget vi forsøger at beskytte os. På den gale side er velfortalt, fængende og svær at ryste af sig efter endt læsning.
Mia Gibsonbogrummet.dk
Jagten på identitet, gys og hverdagsrealisme – det er her alt sammen.
Bogmarkedet, 4. juni 2012

 


En inderlig historie om livet og hvilken drejning, man ønsker det skal tage … Helt personligt har den husket mig på at være mere bevidst om hvilke tanker, jeg ønsker at tænke, og mere bevidst om konsekvensen af de beslutninger, som jeg vælger at træffe i mit liv. Jeg kan anbefale den bog til alle, der gerne vil læse en unik og velskrevet roman – udover det sædvanlige.
LWSelvet.dk
I skærende kontrast til plathederne fra større forlag er Jannie Solaas’ debutroman På den gale side (Underskoven, maj 2012) fængslende velskrevet … Branchen har ingen undskyldning – vi vil ha’ en tsunami af Solaask kvalitet!
H.H. Løyche i Weekendavisen, 28. december 2012
Jannie Solaas går med sin debutroman På den gale side ind under huden på læseren (…) den viser, hvordan man anvender et livligt og ægte sprog samt leverer den bedste vare made of: seriøsitet, følelser, ægthed, overraskelser, fantasi og en blid, feminin karakter godt krydret med de fineste humørnuancer.
Sandra Valentina TolicLitteratursiden.dk
Et smukt, harmonisk og velkomponeret sprog, der træder ud af siderne til os og får os med egentlig ikke blot som læsere, men som deltagere i en verden fyldt med uro, rastløshed og længsel.
Bogsyn.dk
Glem alt om det traditionelle og kast dig ud i en historie, der er struktureret som et virkeligt liv for hovedpersonen, med alt det indebærer af uventede drejninger.
Daniellabog.nu
Jeg strøg igennem romanen … Også sprogligt er bogen en fornøjelse at læse. Jeg blev overrasket, da jeg opdagede at dette kun er Jannie Solaas’ debutbog.
Jon Thomsenwilliamdam.dk
Umiddelbart findes der ikke andre bøger, der blander det spirituelle med fantasy og jagten på egen identitet.
Christine Christensen, lektør

Om at skrive


Der findes et væld af kreative forfattersjæle i verden. Mange af dem er desværre ikke blevet født ind i udgivelsens tid endnu, men så længe der er mod, er der håb, og i mellemtiden er det ikke en ringe beskæftigelse af finde ud af, hvad de udgivne mener om at skrive og være forfatter.
Ét råd går igen hos alle forfattere, når talen falder på at udvikle skriveevnen: Du skal skrive, skrive, skrive, skrive, så læse, læse, læse, læse og så gøre det hele igen, igen, igen, igen …
Det siger sig selv, at dét at skrive er en forudsætning for at blive god til det – ingen er blevet kok ved bare at kigge på en stegepande – men mange undervurderer værdien i at læse andres værker.
I virkeligheden er det utroligt uddannende at læse, hvad andre har skrevet. Enhver tekst fortæller noget om, hvad der dur, og hvad der ikke dur. Undersøg det selv: Læs dem du kan lide, læs dem du ikke kender, læs dem du ikke tror du kan lide – og find så noget ved alle, som de er dygtige til. Endnu er jeg ikke selv stødt på en skrivende, udgivne som uudgivne, som ikke kunne noget.
Stephen King kan f.eks. få det til at løbe os koldt ned ad ryggen, når han beskriver, hvordan en klokke ringer i en hyggestue, fordi han forinden har fortalt, at der ikke er nogen vind, der kan nå klokken, og at den har en særlig tilknytning til hovedpersonens afdøde kone. Jane Austen formåede at skildre en skarp personlighed ved at tillægge karakteren en intelligent humor og en taleevne, der skar stemningen i skiver. Ernest Hemingway viste kunsten at forfatte tekster i korte og klare sætninger, mens Shakespeare præsterede det omvendte og fortryllede det ene læserpublikum efter det andet med et smukt sprog og dybe lag, som eftertiden stadig forsøger at fortolke.
Dyk også ned i den type tekst, du selv skriver for at opleve de særlige teknikker, der knytter sig til den. Skriver du spænding, så læs spændingsforfattere og se, hvordan de får os til at holde vejret, så vi bliver blå i hovedet og springer aftensmaden over, fordi morderen er ved at blive afsløret. Skriver du mysterier, så læs mysterieforfattere og se, hvordan de skaber et indviklet system af spor og blindgyder, som fryder og forvirrer så meget, at læseren ikke har andet valg end at gå ind i jagten på løsningen sammen med hovedpersonen.
Endelig er det vigtigt at være opmærksom på, at forfattere som regel støtter sig til andre skrivende eller et testpublikum for at få respons på, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Eksempelvis bad Else Fisher sin familie om at læse krimierne før udgivelsen. Hvis familien gættede løsningen, tog hun bogen tilbage og ændrede indholdet, så ingen umiddelbart kunne gætte noget længere, fordi svaret nu lå grundigt gemt et sted imellem mange vildspor. Pointen var, at alle skulle have en chance for at gætte med – når bare den ikke blev for stor. Testlæsningen sammen med denne indstilling øgede underholdningsværdien og mystikken i hendes bøger til et beundringsværdigt niveau.
Samtidig kan alle skrivende som antydet blive bedre på et eller andet område. Der findes ingen grænse for kreativiteten eller skriveevnen, og derfor er skrivning en vellidt beskæftigelse for det udfordringssøgende sind. Læser du derfor en bog og finder noget, du mener kan gøres bedre, så tænk over hvordan det kunne gøres bedre og prøv det af i dine egne tekster. Din egen smag og sans for detaljer kan guide dig mere rundt i skrivekunsten, end du måske er klar over og også vise dig, hvem du er som skribent.
På alle disse måder og endnu flere er det skrivende folk heldigt at have så mange kilder at trække på. Bevidst eller ubevidst så står vi alle på skuldrene af dem, der kom før os.
På siden Inspiration kan du læse mere om andre forfatteres værker og metoder.

Min rejse med pennen


Ord har altid betydet en verden af opdagelser, mystik og ny indsigt for mig. Det er en spændende rejse at forsvinde i bøgernes univers og under læsningen opleve livets facetter i sindet for bagefter at komme ud på den anden side, tænksom eller ligefrem forandret. Under selve skrivningen er det mindst lige så fascinerende at hvirvle ned i fantasiens dybder og underbevidsthedens kreative potentialer og glide bort fra den ydre verden, mens udforskningen står på.
Det fandt jeg ud af allerede som barn, og jeg har skrevet, siden jeg kunne holde blyanten stabil nok til at lave noget, der lignede bogstaver på papiret. Fra at begynde med at skrive krimi, spænding, mysterier og humor i barndomsårene, skiftede mine tekster til romantiske noveller og digte i sidste del af teenageårene, hvor stilen sad fast i skrivepennen, indtil jeg nåede forbi universitetet og blev voksen. Siden da har jeg blandet det hele sammen og udfordret mig selv med alle genrer og stilarter.
Undervejs har jeg, siden jeg var 15 år, løbende modtaget skriveundervisning og afprøvet forskellige tekstformer spændende fra noveller, lyrik, romaner, filmmanuskripter, drama og hørespil til artikler, essays og fagbøger.
Læsning udgør en stor del af min udforskning af skrivningens potentiale. Ofte forsvinder jeg ind i en bog for nogle dage efter at forvilde mig ud på den anden side. Jævnligt læser jeg også bøger om skrivekunsten på alle tænkelige områder fra udarbejdelsen af og hjælp til nødlidende plots, beskrivelsens muligheder, dialogens hemmeligheder, redigeringen, personkarakteristik, følelser og kærtegn, romanens faser og udfordringer, tid, sted og miljø, og til hvordan de enkelte tekstformer og stilarter fungerer, generelt om skriveprocessen og skrivekunsten samt alskens tips til kreative hoveder.