Solaas.dk


Ordtomaten

Sådan træner du med Ordtomaten


1. Vent på, at Ordtomaten skriver dagens ord på skærmen. Skriv ordet på et stykke papir (eller på din computer), og skriv ud fra ordet.
2. Skriv det, der kommer til dig, uanset hvad det er. Dette åbner og skaber flow i din skrivning, og det er dét, vi er ude efter. Når du oplever at gå i stå, handler det ofte om, at du ikke ved, hvad du skal skrive, og det sker gerne, hvis du censurerer dig selv, inden du når at komme i gang med skrivningen. Derfor skal du ikke censurere dig selv her. Dette er ren skrivetræning for at åbne din kreative kanal.
3. Brug ordet, som du har lyst til. Tolk på det så meget, som du har brug for, og associér dig gerne videre fra det. Er ordet regnbue, kan det få dig til at skrive om regnbue-is, en regnbue på himlen, guldet for enden af regnbuen, gummistøvler i regnbuefarver osv.
4. Hvis du sidder i et kvarter, og intet kommer, så tryk på knappen Brugte. Den vil vise dig ordet fra i går, og trykker du igen, vises ordet fra i forgårs. I alt kan du se fire gamle ord ud over dagens. Gør dig selv en stor tjeneste: At du ikke straks klikker frem og tilbage mellem ordene for at få mere at vælge imellem. Som forfatter er det vigtigt, at du kan skrive ud fra alle slags ord, også de svære. Har du ikke trænet spontan skrivning ud fra det svære udgangspunkt, kan du opleve at gå i stå med din skrivning, så vil du have fuld valuta ud af Ordtomaten, skal du træne ud fra de svære ord også. Samtidig kan det forstyrre dit fokus for skrivningen, hvis du har for mange ord at forholde dig til. Giv dagens ord et kvarter, og gå kun tilbage til ældre ord, hvis du ikke kan få skrivningen i gang. Hvis intet kommer fra nogle af ordene, så prøv igen dagens ord ved at klikke på knappen Dagens, og hvis det ikke virker, så prøv de ældre ord. Tankerne fra første runde kan sætte skrivningen i gang under anden runde. Bliv ved med at træne hver dag, til du mestrer alle ord. Brug evt. Den Danske Ordbog her for at få en forklaring på et begreb og flere idéer.
5. Et eksempel: Du får ordet regnbue. Straks husker du nogle gummistøvler i regnbuefarver, som din kusine havde som barn. Med støvlerne husker du en fugtig tur i skoven, hvor I gik i støvregn og samlede blade, som I skulle male og bruge i collager. Haps, der har du din scene, og så skriver du den! Hvis du synes, den er for kedelig, og kan mærke, at der kommer andre idéer, kigger du på dem i stedet. Måske finder du på en historie om et barn, der altid skærer sin regnbue-is ud i de tre forskellige farver og tror, man kan gøre det samme med regnbuen på himlen, hvis bare man kan komme højt nok op til at røre den.
6. Måske ender du med at bruge din tekst til et digt eller en novelle, måske ikke. Det vigtige er, at du fra starten ikke forsøger at styre skriveprocessen og beslutter, at teksten skal kunne bruges. Begynd bare at skrive. Lige nu er du på skolebænken og træner dine evner, og ofte kan man igennem en øvelsestekst få idéer til andre tekster.
God fornøjelse!