Hammond 1B Skrivemaskine fra The Library Bureau
“Geni indebærer i virkelighede ikke meget andet end evnen til at opfatte på en ikke vanepræget måde.” – William James

Vil du læse artikler med skriveøvelser, artikler om skriveteknik og om forfatterbranchen? Vil du undervises i emner inden for skrivekunsten? Så er du havnet det rette sted! Her på siden finder du min online forfatterskoles 28 temaer, der rækker vidt inden for skrivningens kunst. Flere af dem indeholder skriveøvelser (det er nævnt i præsentationsartiklerne, hvilke der gør), og derfor egner de sig til selvstudier. Du kan også booke mig til at give dig respons på opgavebesvarelserne. Læs mere om dette på siden Skrivekurser. Temaerne kan bestilles enkeltvis eller i rabatpakker ved at klikke på den orange bestillingsknap nedenfor. Du kan længere nede på siden læse en enkelt gratis artikel og finde links til interviews med mig.
Brug evt. disse hurtiglinks:     De 28 temaer     Gratis artikel     Mine interviews

Min forfatterskoles 28 temaer

 


Læs 900 siders uddannende materiale med skriveøvelser, skrivetips, skriveteknikker og værdifuld viden om branchen! Alt materiale er skrevet af erfarne forfattere, forlagsfolk og andre med indsigt i forfatterbranchen og hjælper dig til at undgå faldgruber og styrke din skriveevne. Sammensæt dit eget forløb ud fra dit behov eller gennemgå alle 28 temaer – det er op til dig. Du kan gennemgå dem som selvstudium eller få respons af mig på skriveøvelserne eller sammensætte dit eget hold til at gennemgå emnerne med dig her på min online skriveskole. Læs mere om dette på siden Skrivekurser.
Klik på “Læs mere her” for det eller de temaer, du er interesseret i, for at få flere detaljer om artiklerne. Temaerne kan bestilles via den orange bestillingsknap ovenfor. De anførte priser gælder kun for selvstudier, dvs. det tilfælde hvor du arbejder med temaet og opgaverne selv uden at involvere mig. Når du har bestilt og betalt for et tema, har du adgang til at læse det online. Køb af temaer giver dig adgang i 3 måneder. Køb af rabatpakker giver dig adgang i 6 måneder.
At åbne for kreativiteten, del 1
Lær at bruge underbevidstheden og det potentiale, der ligger latent i dig, til din skrivning, og få inspiration udefra, inkl. 15 skriveøvelser. Artikler: Det kreative guld ♦ At åbne for de kreative sluser ♦ Den frie associations digtning ♦ Når underbevidstheden digter med ♦ Skriverefugier – plads til kreativiteten ♦ Østen for solen og Vesten for månen. Læs mere her
At åbne for kreativiteten, del 2
Lær at tænke og opfatte anderledes for at skabe ny kreativitet og inspiration i din skrivning, inkl. 16 skriveøvelser. Artikler: Den oprindelige tankes potentiale ♦ Kompostbunkens mysterier og det nye guld ♦ Vigtige detaljer og dem, der kvæler historien ♦ Ny kreativitet: Når meningsløshed giver mening ♦ Udvid dit territorium som forfatter ♦ Verden på hovedet. Læs mere her
Erindrings-, fantasi- og drømmemateriale
Lær at bruge dine erindringer, din fantasi og at skrive fiktive drømme, inkl. 11 skriveøvelser og med tillæg af 1 romanuddrag, der viser brugen af drømmemateriale, samt skriveteknisk analyse af uddraget. Artikler: Erindringen som ressource ♦ Hukommelsens journal ♦ Erindringstekster – grav ned, grav dybt ♦ Virkelighedens personer og begivenheder ♦ Brugen af magiske elementer ♦ Robert M. Pirsigs Zen og kunsten at vedligeholde en motorcykel. Læs mere her
Tekster, der ånder liv
Lær at skrive stærke tekster, der sprudler af liv, inkl. 7 skriveøvelser og med tillæg af 2 romanuddrag, der viser, hvordan liv og stemning opnås i en prosatekst, samt skriveteknisk analyse af uddragene. Artikler: Den gode fortælling – og dens onde halvbror ♦ Vis alt! Men kun det yderst nødvendige ♦ Tekster med toner – når historien har sin egen melodi ♦ Levende beskrivelser ♦ Donna Tartts Den hemmelige historie ♦ Haruki Murakamis Norwegian wood. Læs mere her
Brugen af sanser
Lær at trække på alt, hvad sanserne har at lokke læseren med, inkl. 23 skriveøvelser. Artikler: To sanseøvelser ♦ Synet – kan du se, hvad jeg mener? ♦ Sansemættede stemninger ♦ Koreografi – mere end ord ♦ Erotiske tekster, der pirrer og lokker. Læs mere her
Følelser, psyke og budskaber – uden forstoppelse
Stærke skrivetips til arbejdet med følelser, psyke og budskaber i tekster, med tillæg af 5 romanuddrag, der viser, hvordan følelser, psyke og budskaber kan bruges effektivt, samt skriveteknisk analyse af uddragene. Artikler: Skriv et budskab – uden at holde messe ♦ Sylvia Plaths Glasklokken ♦ Martha Christensens Vær god ved Remond ♦ Tove Ditlevsens Ansigterne ♦ John Irvings Verden ifølge Garp ♦ Torben Nielsens Nitten røde roser. Læs mere her
Det originale islæt
Få udvidet din horisont som forfatter og slå ind på en vej, der er unik for dig. Lær, hvordan du styrer uden om klichéer eller bruger dem på en anderledes måde og lær at ramme præcis det, du vil fortælle, inkl. 10 skriveøvelser. Artikler: Ord i hovedet ♦ Originalitetens umulighed? ♦ Ud af klichéernes favn ♦ Vær original – vær dig! ♦ Ram læseren – og ram plet ♦ Smag på verden. Læs mere her
Inspiration fra skriveskoler
Lær, hvordan du kan skrive og bruge elementer fra de store stilperioder, som har præget og stadig præger litteraturen. Artikler: Grænseløs litteratur ♦ Minimalisme – litteraturens “lille sorte” ♦ Hvis dit liv var en bog, ville du så læse den? ♦ Fang dine læsere – skriv impressionistisk ♦ Modernismen – den vilde tiger bag ligusterhækken ♦ Symbolismen – det sjælelige gennembrud ♦ Eksistentialismen – mennesket, ansvaret og meningsløsheden. Læs mere her
Plottet og spændingselementet
Lær at skabe et stærkt plot samt fængende begyndelser og mindeværdige slutninger, inkl. 14 skriveøvelser. Artikler: Plottet – hvor skal vi hen, du? ♦ Plottet og de fire grundlæggende spørgsmål ♦ Test dit plot ♦ Hjælp til strukturen og plottet ♦ Når begyndelsen er god, er starten vellykket ♦ Stærke slutninger i prosa og lyrik ♦ Fire øvelser til stærke slutninger i prosa og lyrik. Læs mere her
Strukturen i historien og arbejdsprocessen
Få styr på det store materiale til din roman, dispositionen, historiens struktur og få gode tips til romanskrivningens arbejdsproces. Artikler: Styr på romanen 1:3 – Idéen ♦ Styr på romanen 2:3 – Dispositionen ♦ Styr på romanen 3:3 – Udførelsen ♦ Fortællingers strukturer, del 1:2. Treakts-strukturen og aktantmodellen ♦ Fortællingers strukturer, del 2:2. Den cirkulære dramaturgi – eller hvorfor nogle ikke forstår Tarantino. Læs mere her
Historiens subtile byggesten
Lær om de otte subtile byggesten, uden hvilke en historie braser sammen om forfatterens ører. Lær at bruge setting, temaer og tempo og afprøv forskellige synsvinkler for at optimere din historie. Arbejd med troværdigheden i dine historier og find din helt egen stil – din forfatterstemme. Inkl. 27 skriveøvelser. Artikler: Setting – hjørnesten og superlim i ét ♦ Temaet og indsigten fra dybderne ♦ Universet og kompasset ♦ At samle trådene uden at slå knude på dem ♦ Synsvinklen – de mest interessante øjne ♦ Tempo – historiens pulsslag ♦ Troværdighed. Knald eller fald. ♦ Stilen er din forfatterstemme. Læs mere her
Personer og replikker, der fungerer
Stærke skrivetips til at skabe personer og replikker, der er som taget fra virkeligheden, inkl. 12 skriveøvelser. Artikler: Levende og troværdige personer ♦ Skab levende personer – i praksis ♦ Personens alder – en verden til forskel ♦ Dialoger med og uden toner ♦ Tale er sølv – handling er guld. Læs mere her
Børnelitteratur og børnereplikker
Lær om de klassiske fælder, du skal undgå som børnebogsforfatter, og træn dig i at skrive replikker og beretninger, der lyder som et barns egne ord. Inkl. 4 skriveøvelser. Artikler: Fælder i børnelitteraturen. Børnebogsforfatterens Ti Bud ♦ Børnereplikker og børneformuleringer. Læs mere her
Digterens stærkeste tips
Lær, hvordan du skriver digte af høj kvalitet og intensitet, med tillæg af 8 digte der viser, hvordan de øvrige artiklers skrivetips kan anvendes i praksis, samt skriveteknisk analyse af digtene. Artikler: Skriv digte med effekt! 20 tips til digteren. Del 1 + 2 ♦ Det gode digt ♦ Følelser i digte ♦ Henrik Nordbrandts “Note om Mandilares” ♦ Michael Strunges “Verdenssøn” ♦ Emily Dickinsons digte ♦ William Shakespeares sonetter ♦ I poesiens favn. Læs mere her
Leg med prosaens genrer
Lær, hvad der kendetegner de forskellige skønlitterære prosagenrer, få en konkretisering af 36 underkategorier for romangenren samt thrilleren og få gode råd til arbejdet med spændingslitteratur, såvel thrillere som krimier, herunder femikrimier. Artikler: Prosaen og romanen. Definitioner og tips ♦ Noveller og kortprosa. Definitioner og tips ♦ Thrilleren – det gode gys ♦ Kunsten at skrive en krimi ♦ Femikrimien – og hvordan du skriver den. Læs mere her
Science fiction tips
Få værdifulde skrivetips fra en prisbelønnet science fiction-forfatter! Lær bl.a. om faldgruberne i science fiction, samt hvordan du kan tilføre kvalitet og dybde til dine science fiction-fortællinger igennem elementer som fokusering, sprog, stil, fremmedgørelses-aspektet og mysterier. Artikler: Kunsten at skrive science fiction, del I ♦ Kunsten at skrive science fiction, del II ♦ Realistisk science fiction bør skrives som essays. Læs mere her
De fantastiske genrer
Få inspiration fra og et overblik over de mange over- og undergenrer inden for fantastikken med dette leksikon, der er skrevet af en prisbelønnet science fiction-forfatter. Denne fantastiske tour går bl.a. igennem fantasy, science fiction, horror, absurdisme, eventyr, futurisme og 160 andre genrer, ligesom værket forklarer begreber som fremmedgørelse, motiv og tema, som også kan gøre din egen fantastiske historie endnu skarpere. Værk: Fantastikon. Læs mere her
Skriveprocessens udfordringer
Lær at håndtere skriveblokeringer og få tips og øvelser til at overvinde skriveprocessens udfordringer. Artikler: Skriveblokering – dit værste mareridt? ♦ Når historier smitter af på hinanden ♦ Tankemylder hindrer min skrivning. Læs mere her
Redigering og finpudsning
Få gode tips til at gøre dit manuskript så stærkt som muligt i redigeringsfasen, så du øger chancen for at få en forlagskontrakt, få tips til titlen samt hvor du får hjælp til manuskriptet – og hvornår det er færdigt. Artikler: Hvor får jeg hjælp til mit manuskript? ♦ Fra det værste bras til gyldent stads ♦ Redigering og beskæring: At slanke og intensivere bogen ♦ Titlen og hvordan du finder den ♦ Hvornår er dit manuskript færdigt? Læs mere her
Forfatter i praksis
Det kræver mere end skrivning at blive forfatter. Få her vigtige råd fra udgivne forfattere, så du klarer dig bedst muligt i forfatterbranchen. Artikler: Tre lette skrivetips ♦ 11 gyldne regler for forfatteren ♦ Research – et stænk af virkelighed ♦ Når du indsender dit første manus ♦ Overlev som forfatter – sæt lang lunte i ♦ Zen og kunsten at vedligeholde et smil, afslag efter afslag, efter afslag efter … arghhhh! ♦ Den sene debut – en glemt fordel? ♦ Skabelsesprocessen. Læs mere her
Forfatterens arbejdsvilkår
Lær forfatterbranchens arbejdsvilkår at kende, så du kan undgå fælderne og få succes ved at kende “de uskrevne regler”. Artikler: Adgangskort til forfatterbranchen ♦ Forfatteres arbejdsvilkår, del 1:2. Rettigheder i teori og praksis ♦ Forfatteres arbejdsvilkår, del 2:2. Offentlig støtte og kulturpolitik. ♦ Kunstnere som kanonføde ♦ Styrk din forfatterånd ♦ Sandheden er, at du kan! Læs mere her
Forfatterens følelsesliv – gode råd
Få gode råd til, hvordan du håndterer livet som forfatter, bliv forberedt på forfatterskabets indre liv og få en dosis balsam til sjælen fra forfatterkollegerne, inkl. 6 skriveøvelser. Artikler: Forfatter i praksis – syv værdifulde råd og krav til dig, der skriver ♦ Styrk dit forfattermod i praksis ♦ Skriv hvad du mener – og stå ved det ♦ Min indre skrivediva ♦ Den inderste drøm ♦ Den lidende forfatter ♦ Identiteten som forfatter. Læs mere her
Den modige forfatter
Spræng grænserne for det kendte og lær bl.a., hvordan du skal tackle pressen, svigtende mod og overspringshandlinger. Artikler: Nå læserne – tør du gå nye veje? ♦ En forfatters møde med pressen, del 1+2 ♦ Ivrig iværksætter eller heldig husmor? ♦ Modet til at blive forfatter ♦ Overspringshandlinger, blanke papirer og anden tomgang. Læs mere her
Forfatterens gaver
Få tips til at bruge de gaver, forfatterskabet bringer med sig, herunder et forfatternetværk og den litteratur, der kan anvendes som terapi – såvel din egen litteratur som andres. Artikler: Forfatteren, manuskriptet … og alle de andre. Samtale med forfatter Anne-Lise Marstrand Jørgensen om netværk ♦ Om at opbygge et netværk ♦ Psst.. Vil du have respons? ♦ Litteratur som terapi. Læs mere her
Bestselleren
Få svar på, hvad en bestseller indeholder, og hvordan trenden blandt de store litteraturpriser i branchen har udviklet sig fra 2000-2010, så du ved, hvad der sælger for tiden og hvorfor. Artikler: Opskriften på en bestseller ♦ Litteraturpriserne i 00’erne – Nordisk Råds Litteraturpris ♦ Litteraturpriserne i 00’erne – Nobelprisen i Litteratur. Læs mere her
Forlagsjagten
Forlagsjagtens hvem, hvad, hvor og hvordan. Artikler: Hvor bliver jeg udgivet – og hvordan? ♦ Skal illustrationer sendes med min børnebog til forlaget? ♦ Få foden indenfor hos et forlag ♦ Drømmen om at udgive sin egen bog ♦ Selvudgivelse – ja eller nej? ♦ Hvordan jeg blev forfatter ♦ Hvordan du finder det rette forlag. Læs mere her
Udland, lydbog og e-bog
Få tips til at nå de store engelske markeder i USA og England samt markeder i Europa, og lær hvad dine muligheder er omkring oversættelser, lydbøger og e-bøger. Artikler: Hvordan får du din bog udgivet i udlandet? Del 1 + 2 ♦ Lydbog, e-bog og udlandsrettigheder. Læs mere her
Anderledes forlag
Få et indblik i nogle af de mange nye muligheder for forfattere og mød personerne bag en række forlag, der bryder traditionerne. Artikler: Et godt manuskript – interview med Lene Andersen, forlægger på Det Andersenske Forlag ♦ Fremtidens forlag er klar til dine fortællinger ♦ Noveller – 10’ernes moderne genre ♦ Danmarks første forlag 2.0 – søger forfattere! ♦ Fuglen på Taget – søger forfattere! Læs mere her
Rabatpakke 1: Kreativ skrivning (110 kr. for 6 måneder)
Temaer: At åbne for kreativiteten, del 1 ♦ At åbne for kreativiteten, del 2 ♦ Tekster, der ånder liv ♦ Brugen af sanser. Normalpris: 140 kr. Spar 30 kr.
Rabatpakke 2: Plot og struktur (60 kr. for 6 måneder)
Temaer: Plottet og spændingselementet ♦ Strukturen i historien og arbejdsprocessen. Normalpris: 75 kr. Spar 15 kr.
Rabatpakke 3: Personer (50 kr. for 6 måneder)
Temaer: Personer og replikker, der fungerer ♦ Børnelitteratur og børnereplikker. Normalpris: 60 kr. spar 10 kr.
Rabatpakke 4: Forfatter i praksis (130 kr. for 6 måneder)
Temaer: Forfatter i praksis ♦ Forfatterens arbejdsvilkår ♦ Forfatterens følelsesliv – gode råd ♦ Den modige forfatter ♦ Forfatterens gaver. Normalpris: 165 kr. Spar 35 kr.
Rabatpakke 5: Forlag og udgivelse (60 kr. for 6 måneder)
Temaer: Forlagsjagten ♦ Udland, lydbog og e-bog ♦ Anderledes forlag. Normalpris: 85 kr. Spar 25 kr.

Ord i hovedet

 

*Gratis artikel!*
I ethvert eventyr ligger guldet gemt det mest usandsynlige sted. Det er derfor et under, at nogle forfatterspirer glemmer barndommens visdom og stadig tror, de skal være den næste Hemingway, Keats eller Ionesco – i stedet for at finde sit eget guld. Er det da bedre at være plagiat end at tilføre litteraturen nye originaler?
af Jannie Solaas
Bøger er en beskidt affære. Man får både ord under huden og i hovedet. Det kan nu næppe undgås, eftersom universet ifølge den amerikanske digter, Muriel Rukeyser, ikke består af atomer, men af historier. Rukeyser opfattede al kunst som en metode til formidling af kunstnerens emotioner til et publikum, der er åben for dem, og pointerede, at der ikke findes dårlig kunst.
Det, der ikke rører det ene hjerte, kan jo røre det næste, så hvem ved definitivt, om et værk er godt eller dårligt? Selv teknikker kan knækkes med fordel.
Der findes et væld af kreative forfattersjæle i verden. Mange er desværre ikke født ind i udgivelsens tid endnu. Måske fordi forlagene i visse tilfælde ikke har været åbne nok. Paul Austers debutroman, By af Glas, blev afvist af 17 forlag, før nogen tog en chance – og fik en international bestseller ud af denne mærkværdige og højst interessante bog i New York Trilogien.
Det kan tilsvarende undre, at en fantastisk forfatter som Stephen King får lov at pryde de danske boghandleres hylder i dansk oversættelse med al sin velsmurte teknik og syrede plots, som dog er helt realistiske i hans hænder.
Imens har Richard Laymon, en fabelagtig horrorforfatter med kvaliteter, spænding og teknikker, der efter min mening er fuldt ud på højde med King, tilsyneladende kun fået en enkelt bog oversat til dansk. Trods hans arv på over 40 romaner og endnu flere noveller og andre udgivelser. Hans bøger er en klar kilde til inspiration for alle skrivende i horrorgenren og dybt underholdende for resten af den horrorelskende læserskare.
Modsat kan en anden mulig årsag til manglende udgivelse være, at forfatterspiren endnu ikke har fundet sit originale udtryk. Kunst kræver jo tid. Det er ikke pizzaer, forfatterne jonglerer med. Det er kunst.
Blot må forfatterspiren ikke forveksle manglende udgivelse med manglende evne. Det kreative guld gemmer sig i menneskets dybder inde i en skattekiste af underbevidsthed, der blæser bobler op til hjernens overflade i håb om at blive hørt.
Desværre skal boblerne først trænge igennem et ofte astmafremkaldende lag af støv fra stressede hverdage og diverse selvværdskomplekser, som muligvis skyldes den rationelle tidsalders forvirring over, at kunst ikke har noget facit.

Bestseller-virus


Er der andet at gøre for forfatterspiren end at skrive løs? Bestemt. Al den inspiration og lærdom i skrivningens kunst, som mange higer efter og tror er fuldstændig uopnåelig, ligger for fødderne af dem. På biblioteker, i boghandlere, på Internettet, og hvor som helst, der står skrevet ord. For hver gang vi tvinges til at vurdere, om dette præcise udtryk virker positivt på netop os, finder vi vores eget litterære ståsted.
I mit arbejde som manuskriptlæser, hvor jeg hjælper forfattere og forfatterspirer til at forbedre deres manuskripter, støder jeg desværre nogle gange på forestillingen om, at teksten nødvendigvis må stræbe efter at være udtryk for et andet sind end det, teksten kom fra. Det skal lyde som stof fra en idealiseret bestsellerforfatter, blot i anden udgave med et par personlige undertoner fra den skrivende selv.
Listen carefully. I shall say this only once.
Glem det. Vær tro mod dig selv. Det er din fornemste pligt som forfatter.
Misforstå mig ikke. Jeg elsker at tilbringe timer ved et stearinlys med gode, gamle litteraturdiamanter som Shakespeare og Emily Dickinson, og forsvinde ind i forunderlige universer med danske sværvægtere såsom Leif Panduro eller japanske som Haruki Murakami.
Men verden er allerede blevet velsignet med disse fantastiske sjæles sprudlende vid og beåndende ord, som for nogles vedkommende stadig drypper fra pennen i skrivende stund.
Litteraturen har derimod altid behov for nye tanker og stilarter for at undergå den evolution, som enhver kunstart må tåle for at fornys og ramme planetens højst forskelligartede publikummer.
Det gamle guld er stadig guld. Gør det da noget at tilegne sig nyt, eller bliver litteraturen tværtimod mere rig af dette?
Tænk hvis alle træer fik savet grenene af. Jeg ville savne bladene. Selv de halvvisne, for hvad var træet, hvis ikke disse blade engang havde siddet på det? Kun en stamme.
Hvis alle skrev som Shakespeare, gad ingen læse hans værker eller se hans stykker. Publikum kunne regne slutningen ud, og således må Romeo og Julie dø. Dog ikke længere af kærlighedens misforståelser. De var sultet af kedsomhed og gået i graven med et gab.

Alvorligt kreativ


Der er en tredje grund til ikke at tage skønlitteratur seriøst. “Det er jo kun fantasi. Min tid er bedre brugt på …”. Hvad? Vi kunne selvfølgelig alle være civilisationen nyttig som Thomas Edison.
Så kunne vi sidde her i en funklende smuk, men pænt overbelyst verden – med absolut intet brændstof til vores egen udvikling som mennesker. For det er litteraturens højeste formål. At inspirere og rykke såvel enkeltpersoner som nye kunstnere med sine teknikker og historier, uanset hvor trivielle eller mystiske de måtte forekomme ved første øjekast.
Hvem har ikke prøvet at lægge en bog fra sig og være blevet rørt af lagene i eller under historien, fordi et andet menneske tog sig tid til at formidle sine idéer? Hvem siger, at tanker er mindre vigtige end virkeligheden? Findes der nogen virkelighed, hvis der ikke findes tanker?
Internationale erfaringer viser litteraturens positive påvirkning af menneskets velbefindende og psykiske udvikling. I England anvendes fx biblioterapi som alternativ til piller for igennem litteratur og læsegrupper at hjælpe mennesker med at sætte ord på og forløse deres psykiske problemer.
I USA har Touchstones Discussion Project bl.a. hjulpet fængselsindsatte til at udvikle empati og færdigheder, som de behøver for at sløjfe kriminaliteten. Midlet? Litteratur. Takket være lyse hoveder som Homer får de indsatte udtrykt deres tanker og følelser og gennem diskussioner større forståelse for livets tunge begreber som frihed og ansvar.
Individuel kreativitet er ganske enkelt porten til såvel kreativ som personlig evolution. Ligesom kærlighed, og den topper vel listen over værdige sysler.

Chokoladeshake


Hvordan fodrer man så kreativiteten? Ved at tænke anderledes og prøve nyt. Tag andre veje hjem fra arbejde, så du ser andet end de sædvanlige huse. Vælg rejsemål og seværdigheder, du aldrig har interesseret dig for, og find det interessante i dem.
Frem for alt – tag intet for givet. Forestil dig med rumvæsnets øjne, hvad gamle ting kan bruges til, som andre ikke har opdaget. Betragt alt fra malerier til dørhåndtag og forsøg at regne ud, hvad der gik igennem skaberens hoved. Alene fordi det er sjovt og ofte umuligt at kende det præcise svar, hvorfor du må gå i seng med mulighederne svømmende i din bevidsthed. For kreativitetens ophav er hverken kedeligt eller begrænset. Forrest Gumps berømte ord, “Livet er som en æske chokolade – du ved aldrig, hvad du får”, gælder i høj grad også kunst.
Hver læser kræver sit særlige sprog og sin særlige teknik for virkelig at synke budskabet eller underholdningsværdien, så det er bare om at komme i gang. Nå dem, der ikke har fundet deres stemme i dine bøger endnu. Det gælder, uanset om du er forlagsredaktør, boghandler, bibliotekar eller skrivende.
Filosoffen Epiktetos ytrede, at hvis man vil forbedre sig, må man være tilfreds med at blive opfattet som fjollet og dum. Så tag endelig til stranden og se månen spejle sig i havet en stjerneklar aften, og spørg dig selv, om månen svæver deroppe i himlen og reflekteres af bølgerne, eller om den i virkeligheden ligger på havbunden og spejler sig op i himlen gennem vandet.
Måske er universet anderledes for dig end andre.
Lad verden høre om dét.

Artiklen er bragt i litteraturmagasinet Overgrunden nr. 4


Mine interviews


Interviewet i Amager Bladet handler om min roman På den gale side, om mine tanker bag den, og om hvor ofte vi vælger liv ud fra udelukkelsesmetoden i stedet for lidenskaben. Læs artiklen her.
Oestrogen.dk sætter i interviewet her fokus på, hvor vigtigt det er at gå efter sine drømme, hvor galt det kan gå, når man ikke gør, og hvordan jeg selv gik efter drømmen. Læs artiklen her.
Mit interview i Dagbladet Information fortæller dig mere om mit arbejde og min skrivning. Læs artiklen her.